Aftales med læreren
Sædvanligvis placeres eksamen 13. undervisningsgang.
Evalueringsform:
Hjælpemidler:
Bedømmelsesform:
Tidligere kursus:
Teknologi- og videnledelse
Pointspærring:
Obligatoriske forudsætninger:
Ønskelige forudsætninger:
Deltagerbegrænsning:
Maksimum: 40
Overordnede kursusmål:
Det overordnede mål er at gøre de studerende fortrolige med de muligheder og begrænsninger medarbejdere i et teknologisk udviklingsprojekt må udføre deres arbejde under. Herudfra skal de studerende være i stand til at varetage ledelsesmæssige opgaver på projekt- og afdelingsniveau af udviklingsprojekter. Betydningen af at udviklingsarbejdet foregår i en forretningsmæssig sammenhæng præciseres.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Beskrive en teknologisk udviklingsopgave
Klassificere teknologiske udviklingsopgaver
Analysere forholdet mellem viden og teknologi
Analysere udviklingsprojekter konkret og substantielt i henseende til ledelsesmæssige problemer omkring forholdet mellem mål, tidskrav og ressourcer.
Forudsige teknologiske udviklingscases i forhold til forskellige teoretiske skolers hovedsynspunkter.
Argumentere i forhold til mulige ledelsesmæssige beslutninger i forhold til cases.
Sammenligne forskellige mulige ledelsesmæssige beslutninger.
Anbefale ledelsesmæssige beslutninger til forskel fra andre i forhold til cases.
Kursusindhold:
Projektorganisation: en ad hoc organisation, betydningen af at kunne trække på virksomhedsintern specialistkompetence. Internt udviklingsarbejde i forhold til outsourcing/offshoring af arbejdsopgaver. Udnyttelse af virksomhedsstyrkepositioner og opbygning af nye kompetencer. Analyse af ledelsesopgaver i et teknologiudviklingsprojekt. Lærings- og videnudvikling. Bedømme kvaliteten af foreslåede ledelsestiltag i et projekt med vanskeligheder. Videnledelse.