F1A,
F1B
Der aftales yderligere eksamensdatoer i startern af kurset herunder lørdag og søndag
Evalueringsform:
Varighed eksamen:
Hjælpemidler:
Bedømmelsesform:
Pointspærring:
Deltagerbegrænsning:
Maksimum: 90
Overordnede kursusmål:
Formålet med kurset er at den studerende får kendskab til væsentlige begreber og værktøjer i projektledelse og får indsigt i projektledelse i praksis.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Præsentere og diskutere teori, begreber og værktøjer inden for projektledelse
Redegøre for fordele og udfordringer ved projektarbejdsformen
Redegøre for valget af forskellige projektledelsesværktøjer
Redegøre for de ledelsesmæssige opgaver i projekter
Redegøre for udfordringerne i forbindelse med at få en projektgruppe til at fungere optimalt.
Anvende denne viden til at indsamle og analysere praktiske udfordringer i forbindelse med gennemførelsen af projekter i virksomheder
Analysere den praktiske anvendelse af projektledelsesværktøjer, herunder at analysere problemer og afvigelser i forhold til projektledelsesteorien og opstille anbefalinger til løsning af problemerne
Udarbejde en rapport, der fremstiller et kompleks problem, analysen heraf og sammenfatter dette til en konklusion.
Deltage i ledelsen af et projektteam.
På baggrund af de opnåede analytiske kompetencer og praktiske erfaringer kan den studerende opstille elementerne i planlægningen af et ingeniørprojekt i en virksomhed og redegøre for de typiske udfordringer projektet vil møde.
Nogle studerende kan uden forberedelse gennemføre kontekstuelle analyser af teori og anbefalinger vedrørende projektledelse. Demonstrationen af denne personlige kompetence er det der hæver præstationen til de højeste karakterniveauer
Kursusindhold:
Lærebog og forelæsninger giver de studerende den teoretiske baggrund for projektledelse: Vigtige begreber og værktøjer til planlægning og ledelse af projekter. Den organisationsteoretiske baggrund for den stadig stigende betydning projektledelse. Projektledelse som ingeniørens primære ledelsesværktøj i informationssamfundet.
Den studerende skal lære væsentlige begreber og værktøjer: Målsætning og succeskriterier, interessentanalyse og risikoanalyse, milepælsplanlægning og aktivitetsplanlægning, organisering, ledelse og styring af projekter, læring og vidensledelse i projekter.
De studerende arbejder i projektgrupper og lærer at anvende projektledelse i deres eget arbejde og at fremlægge deres resultater for erfarne projektledere fra ingeniørvirksomheder.
I projektarbejdet skal de studerende undersøge og analysere projektarbejdet i praksis typisk i en virksomhed. De skal anvende teori og værktøjer i deres analyse og får derved en praktisk erfaring med teori og værktøjer. Undersøgelsen af projektledelse i praksis giver derudover de studerende indsigt i de udfordringer der møder projektlederen og nødvendigheden af at tilpasse de anbefalede værktøjer til den organisatoriske kontekst
Litteratur::
"Goal Directed Project Management" af Erling S. Andersen; Kogan Page