Kurset giver de studerende erfaring med at anvende redskaber til produktlivsdesign baseret på arbejde med en case for et produkt/service system, dvs. et produkt eller et (for)brugsområde.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
indentificere og redegøre for relevante miljøforhold for et produkt eller en service
analysere og vurdere omfanget af et produkts miljøbelastning i et kredsløbsperspektiv
redegøre for produktrelaterede miljøforholds sociale og institutionelle forankring
gennemføre en systemtatisk kortlægning af et produktlivsforløb ved at bruge værktøjer til beskrivelse af aktør-netværks relationer, brugere og aktiviteter
opstille en samlet afvejning af ovenstående forhold i et produktlivsgalleri
vurdere muligheder og miljømæssige potentialer i en kombineret produkt- og servicetilgang
syntetisere en miljøforbedret løsningsmodel i form af et produkt/service koncept
bruge scenarieteknikker til at opstille nødvendige forudsætninger for et koncepts realisering
Kursusindhold:
Projektarbejdet foregår i grupper af 5-6 studerende og indeholder tre delelementer:
1. Et produktlivsgalleri som udarbejdes på baggrund af en produktlivsanalyse og en diagnose for et produkt, et system eller et (for)brugsområde.
2. En diskussion af fokus og målsætning for den efterfølgende redesignproces, som etableres på baggrund af en systematisk kortlægning af produktlivsforløbet.
3. Udvikling af et nyt koncept for det pågældende produkt- eller (for)brugsområde med væsentligt forbedret miljøperformance i grupperne. Konceptet skal inddrage overvejelser om mulighederne i en kombineret produkt- og servicetilgang.
Projektet er knyttet til 41051 Miljøforhold og produktliv, som introducerer til hovedparten af de værktøjer til produktlivsorienteret design og analyse af aktørnetværksrelationer m.m. der bruges i forbindelse med projektarbejdet.
Bemærkninger:
Kurset er en integreret del af 5. semester på bacheloruddannelsen i design & innovation. Studerende optaget her har fortrinsret til kurset.