At sætte de studerende i stand til at analysere produkter og teknologier som sociotekniske artefakter.At introducere til metoder og teorier til brug i produkt- og teknologianalysen, herunder SCOT (Social Construction of Technology) og domesticeringsteori. At forstå teknologier og produkter som resultat af forskellige aktørers involvering i design, brugprocesser og produkters samlede livsløb.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Forstå produkter og teknologier som sociotekniske
Analysere produkter/teknologier i social kontekst og som del af samfundet
Anvende SCOT analyse og domesticeringsteori på eget indsamlet materiale
Anvende teoretiske begreber på egen empiri
Analysere brugen af produkter i forskellige kontekster
Analysere produkter/teknologier i forhold til livløb og marked
Identificere processer, der har været bestemmende for nuværende produktets udformning
Reflektere over egen analyse
Kursusindhold:
Kurset omfatter følgende hovedelementer: 1) En introduktion af begreber om produkter og teknologi baseret på en grundlæggende forståelse af teknologi som sociotekniske artefakter. 2) En gennemgang af aktøranalyse som forståelsesramme og metode til at analysere de forskelligartede synsvinkler og betydninger, som tilsammen danner et produkt og meddefinerer rammerne for designarbejdet. 3) En introduktion til den heterogene karakter af anvendelse af viden og erfaring og med særligt henblik på at belyse designorienteret arbejde og dets midler og kreative elementer.
Tilrettelæggelse: Kursets hovedelementer skal støtte projektarbejdet ved at bidrage med et analyseværktøj og en forståelse til de studerendes analyse af de brugerbehov og andre aktørvinkler, som indgår i deres produktudvikling. Der vil blive taget udgangspunkt i nogle eksemplariske beskrivelser af produkter, som det konkrete grundlag for aktøranalysen.
Bemærkninger:
Kurset er en integreret del af 1. semester på bacheloruddannelsen i design & innovation. Studerende optaget her har fortrinsret til kurset. Det udbydes i samarbejde mellem IPL og MEK