2007/2008

42011 Produkters brug og design

Engelsk titel: 


Product Usability and Design

Sprog:


Point (ECTS )

  5

Kursustype:   

 
Civil- Grundlæggende kursus


Skemaplacering:

E3A

 

Undervisningsform:

Forelæsninger, øvelser og fremlæggelser i plenum

Kursets varighed:

13-uger

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Pointspærring:

                                          

Deltagerbegrænsning:

Maksimum:  60
 

Overordnede kursusmål:

At sætte de studerende i stand til at analysere produkter og teknologier som sociotekniske artefakter.At introducere til metoder og teorier til brug i produkt- og teknologianalysen, herunder SCOT (Social Construction of Technology) og domesticeringsteori. At forstå teknologier og produkter som resultat af forskellige aktørers involvering i design, brugprocesser og produkters samlede livsløb.


Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:

  • Forstå produkter og teknologier som sociotekniske
  • Analysere produkter/teknologier i social kontekst og som del af samfundet
  • Anvende SCOT analyse og domesticeringsteori på eget indsamlet materiale
  • Anvende teoretiske begreber på egen empiri
  • Analysere brugen af produkter i forskellige kontekster
  • Analysere produkter/teknologier i forhold til livløb og marked
  • Identificere processer, der har været bestemmende for nuværende produktets udformning
  • Reflektere over egen analyse


Kursusindhold:

Kurset omfatter følgende hovedelementer:
1) En introduktion af begreber om produkter og teknologi baseret på en grundlæggende forståelse af teknologi som sociotekniske artefakter.
2) En gennemgang af aktøranalyse som forståelsesramme og metode til at analysere de forskelligartede synsvinkler og betydninger, som tilsammen danner et produkt og meddefinerer rammerne for designarbejdet.
3) En introduktion til den heterogene karakter af anvendelse af viden og erfaring og med særligt henblik på at belyse designorienteret arbejde og dets midler og kreative elementer.

Tilrettelæggelse: Kursets hovedelementer skal støtte projektarbejdet ved at bidrage med et analyseværktøj og en forståelse til de studerendes analyse af de brugerbehov og andre aktørvinkler, som indgår i deres produktudvikling. Der vil blive taget udgangspunkt i nogle eksemplariske beskrivelser af produkter, som det konkrete grundlag for aktøranalysen.


Bemærkninger:

Kurset er en integreret del af 1. semester på bacheloruddannelsen i design & innovation. Studerende optaget her har fortrinsret til kurset. Det udbydes i samarbejde mellem IPL og MEK


Kursusansvarlig:

Hanne Lindegaard, 424, 208, (+45) 4525 6076, hl@man.dtu.dk  

Institut:

42 Institut for Planlægning, Innovation og Ledelse

Deltagende institut:

41 Institut for Mekanisk Teknologi

Nøgleord:

socioteknisk-analyse, Videnindsamling, Brugsproceser og domesticering, teknologihistorie
Sidst opdateret: 23. januar, 2008