At give de studerende : Træning i gennemførelse af integreret produktudvikling / designforløb. Væsentlige aspekter i undervisningsforløbet er: 1)Indsigt og forståelse for konstruktionsteknikken 2)Træne i at gennemføre et større produktudviklingsprojekt i en gruppe, hvor gruppedeltagerne muligvis har forskellige faglige interesser. 3)Træne i at samarbejde på tværs af interesseskel med skabelse af fælles mål i gruppen, tidsplanlægning, arbejdsdeling m.v. 4)Gennemføre et fuldt konstruktionsforløb på nærmere specificeret detaljeringsniveau.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Gennemføre en problemanalyse af den fremsatte problemstilling, herunder undersøge hvilke krav og ønsker, der er til det ønskede design, især hvilke driftsforhold den tænkes anvendt under.
Lave en passende detaljeret/kvantificeret grund- eller kravspecifikation ud fra en problemformulering som er et resultat af problemanalysen.
Gennemføre en systematisk løsningsopsøgning på principniveau, herunder redegøre for de valg der har ledt frem til den/de principielle løsninger, der er arbejdet videre med i projektet.
Samarbejde i større grupper (5-6 stk.).
Udarbejde detailkonstruktion af det valgte løsningsprincip ud fra overslagsberegninger (konservative).
Bygge en fysisk model af den valgte løsning. (evt. benytte CAD til simulering af den valgte løsnings funktionsmetode).
Gennemføre en præsentation af det endelige produkt.
Redegøre for de valgte antagelser anvendt til overslagsberegningerne.
Opbygge en produktrapport.
Redegøre for et samlet designforløb.
Kursusindhold:
Kursus er projektorienteret. Projektet tager udgangspunkt i konstruktion af en maskine eller et sammensat mekanisk system, gerne med industrirelevans.
Der skal gennem projektforløbet dokumenteres anvendelse af systematiske metoder og teknikker til konstruktionsteknisk problemløsning, og der skal i projektet lægges vægt på dokumentation af de anvendte konstruktions- og beregningsforudsætninger samt en kritisk stillingtagen til anvendelsen af de fremkomne resultater.