2007/2008

41260 Yacht Performance - teori og praksis

Engelsk titel: 


Yacht Performance - Theory and Practice

Sprog:


Point (ECTS )

  5

Kursustype:   

 
Civil- Grundlæggende kursus
Diplomkursus


Skemaplacering:

E5A

 

Undervisningsform:

Forelæsninger, gruppearbejde med computersimulering, gæsteforelæsninger, evt. virksomhedsbesøg, en/to sejladsdage (formiddag/eftermiddag, obligatoriske) med målinger og under instruktion.

Kursets varighed:

13-uger

Eksamensplacering:

E5A,   F5A 

Evalueringsform:

Varighed eksamen:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Faglige forudsætninger:

,
                                          

Deltagerbegrænsning:

Maksimum:  48
 

Overordnede kursusmål:

At give deltagerne kendskab til væsentlige teoretiske og praktiske aspekter vedrørende performance og design af en sejlbåd. Dette omfatter opsætning af en simpel tværdisciplinær model til evaluering af en sejlbåds performance på basis af teoretiske og (semi)empiriske formler.

Kursusdeltagerne skal opnå forståelse for, hvorledes en sejlbåds stabilitet og fart afhænger af skrog, rig og sejl samt vind, strøm og bølger. Deltagerne lærer at anvende de mest gængse teoretiske, ingeniørmæssige metoder til design og analyse af en sejlbåd, samtidig med at de skal opnå kendskab til, hvorledes sejlbåde konstrueres og sejles i praksis.


Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:

  • Redegøre for den hydrostatiske stabilitet af en sejlbåd og herunder foretage en bestemmelse af en sejlbåds tværskibsstabilitet i praksis
  • Foretage en simpel vurdering af en sejlbåds sødygtighed i form af en STIX beregning
  • Redegøre for ligevægten mellem den drivende (aerodynamiske) kraft og den modvirkende (hydrodynamiske) kraft på en krængende sejlbåd med konstant fart
  • Analysere og beskrive komponenterne af den hydrodynamiske kraft på et skrog, der gør fart gennem vandet
  • Beskrive relationen mellem ”sand vind” og ”effektiv følt vind”
  • Foretage beregninger – baseret på såvel teori som empiri – af både den hydro- og den aerodynamiske kraft, som virker på en sejlbåd, der gør fart
  • Beskrive og beregne ”balancen” af en sejlbåd
  • Implementere og sammensætte beregningsmoduler til brug for VPP (velocity prediction program) og hermed evaluere en sejlbåds ydeevne
  • Validere og undersøge VPP ved sammenligning med fuldskala-målinger
  • Bestemme den nødvendige dimension af en sejlbåds rig ved anvendelse af statiske beregninger
  • Foretage en simpel analyse af styrken af en sejlbåds skrog


Kursusindhold:

Undervisningen består af forelæsninger, gæsteforelæsninger, projektarbejde i grupper og evt. virksomhedsbesøg. De gennemgåede teoretiske metoder anvendes til en forudsigelse af bådenes ydeevne (’performance’) under stationære forhold og evt. under manøvrer. Bådenes faktiske ydeevne måles under sejlads i Øresund. På basis af de indvundne erfaringer skal deltagerne udarbejde forslag til konstruktionsforbedringer af båden.

Sejladsen omfatter to sessioner á fire timer samt en krængningsprøve. Sejladsen forventes afviklet i matchracer-både.

Kurset indeholder følgende teoretiske emner: Overordnede principper for design af en sejlbåd, skroggeometri, stabilitet, modstand og fremdrivning, design af skrog, køl, ror, sejl og rig herunder valg af materialer.

Beregningerne i forbindelse med forudsigelsen af bådens ydeevne kræver programmering, f. eks. MatLab, Fortran el. lign.


Bemærkninger:

Kurset henvender sig til studerende først i studiet, hvor de får lejlighed til at anvende mekanik, matematik og programmering (MatLab, Fortran, e.l.) til praktiske problemer inden for det maritime fagområde, specielt altså yachtsejlads. Studerende både med og uden sejladserfaring kan deltage.
Af hensyn til vejr og både til rådighed kan fleksibilitet være påkrævet hos deltagerne under de obligatoriske, praktiske sejladser.


Kursusansvarlig:

Ulrik Dam Nielsen, 403, 026, (+45) 4525 1970, udn@mek.dtu.dk  

Institut:

41 Institut for Mekanisk Teknologi

Nøgleord:

Yacht performance, yachtsejlads, sejlbåd, sejlads
Sidst opdateret: 23. januar, 2008