F3A,
E3A
Hjemmeopgaven og eksamen er kun paa Engelsk, men kan besvares paa Dansk.
Evalueringsform:
Varighed eksamen:
Hjælpemidler:
Bedømmelsesform:
Pointspærring:
Faglige forudsætninger:
Deltagerbegrænsning:
Maksimum: 60
Overordnede kursusmål:
At sætte de studerende i stand til at kunne anvende de termodynamiske hovedsætninger samt konstitutive ligninger til beskrivelse af energitekniske komponenter, processer og systemer.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
forstå termodynamiske principper
lave modeller af lukkede og åbne systemer
lave beregninger med den Første og Anden Hovedsætning af Termodynamiken
beregne termodynamiske processer med EES ("Engineering Equation Solver")
forstå at anvende termodynamikken i hverdagen
Kursusindhold:
Termodynamikkens begreber og terminologi. Bevarelsessætninger for masse og energi (baade kontrolmasse og kontrolvolumen). Fasediagrammer og kredsprocesser. Køleteknik som eksempel. Anvendelse af simuleringsmodel, brug af simuleringsværktøjet Engineering Equation Solver (EES), og generel introduktion til modellering og simulering af energisystemer. Beregning af varmevekslere og fugtig luft introduceres. Diskussion af termodynamisk design og dimensionering.
Litteratur::
Birkkjaer, A., S. Gundtoft og A. Bredahl Eriksen: Termodynamik Ny Teknisk Forlag ISBN: 87-571-2221-0
Bemærkninger:
Studerende optaget paa fagpakken Design & Innovation har fortrinsret til kurset. Kurset er en integreret del af 4. semester i fagpakken design & innovation.