Aftales med læreren
Projektfremlæggelsen ligger i sidste uge af januar-perioden. Ingen eksamen i den ordinære eksamensperiode.
Evalueringsform:
Hjælpemidler:
Bedømmelsesform:
Deltagerbegrænsning:
Maksimum: 60
Overordnede kursusmål:
- at lære de studerende at identificere og udvikle en løsning i kontakt med en gruppe af potentielle brugere. - at skabe motivation og selverkendelse vedrørende udfordringer og egne evner for studiet. - at introducere studiets egenart, studieteknik og palet af temaer. -at give de studerende positive oplevelser gennem skabende aktivitet og herigennem etablere gode sociale rammer for indlæring. - at skabe færdigheder i en analytisk, registrerende og værdibåret iagttagelse af socio-tekniske forhold.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
indsamle og vurdere data i forbindelse med feltstudier
identificere problemer og behov i målgrupper
generere og kombinere en række løsninger baseret på erkendte behov
beskrive og diskutere funktionalitet og visuelle kvaliteter i forbindelse med løsninger
identificere og undersøge grundlæggende problematikker vedrørende løsningens mekaniske og materialemæssige egenskaber
udvælge og modificere løsninger til et endeligt design ud fra en målsætning
udvælge og anvende grundlæggende visuelle kommunikationsteknikker i forbindelse med projektarbejde
konstruere enkle mock-ups og skalamodeller af udvalgte løsninger
anvende grundlæggende studieteknikker
organisere samarbejdet i en heterogen projektgruppe
evaluere og give konstruktiv kritik på egne og andres arbejder
illustrere og præsentere resultater af projektarbejde for interessenter
Kursusindhold:
Kurset introducerer studiet og grundlæggende studieteknikker. Der introduceres ingeniørarbejde og historik relateret til Design & Inovation. Der er også introduktion til arbejdet i et modelværksted. Kurset har et gennemgående projekttema. De studerende danner arbejdsgrupper og henter behovsindsigt i eksisterende miljøer, indentificerer og formulerer problemer, der skal løses, og udvikler en række ideeer og løsningsforslag, som præsenteres i mock-up og posterform. Til sidst i forløbet bygges en fysisk skalamodel af et endeligt udvalgt løsningsforslag. Modellen og en poster præsenteres for udvalgte interessenter. Projektforløbet er opdelt i faser. Der lægges milepæle i mellem faserne. De studerende præsenterer her deres delresultater. Det videre projektarbejde aftales i forbindelse med milepælene.
Bemærkninger:
Studerende optaget på civilbachelorstudiet Design & Innovation har fortrinsret til kurset. Projektet er en integreret del af 1. semester i civilbachelorstudiet Design & Innovation og udbydes i et samarbejde mellem IPL og MEK.