Ved hjælp af eksemplet fra proteomics (dvs. den kvalitative og den kvantitative beskrivelse af alle proteiner af et givent hele fx en celle, et organ eller et helt menneske på et givent tidspunkt) og de (analytiske) udfordringer man møder i proteomics, er det kursets mål at vise, hvorledes forskellige metodikker indenfor lab-on-a-chip teknologien kan anvendes i håndteringen af disse problemer og udfordringer.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Beskrive de grundlæggende udfordringer indenfor proteomics
Identificere måder at angribe disse udfordringer ved hjælp af lab-on-a-chip teknologierne
Forklare disse teknologiers muligheder og begrænsninger
Forklare principperne bag disse teknologier
Identificere hvorledes forskellige teknologier kan kombineres og derved opnå bedre udnyttelse heraf
Benytte viden til at foreslå løsningsstrategier til særlige problemer indenfor proteomics
Analysere løsninger fra litteraturen m.h.t. deres funktion og ydeevne
Foreslå nye og forbedrede designs til at forbigå eksisterende begrænsninger
Vurdere mulige lab-on-a-chip systemer til brug ved fremtidig forskning i proteomics
Kursusindhold:
I løbet af dette kursus vil du som det første blive konfronteret med de udfordringer, der ligger indenfor proteomics, dvs. den komplette beskrivelse af det fulde antal proteiner udtrykt af en bestemt enhed (en celle, et organ, en organisme..). Herefter vil vi i adskillelige undervisningsblokke fordybe os for at demonstrere, hvorledes miniaturiseringen af kemiske og biokemiske teknikker og protokoller sammen med udviklingen af hidtil ikke tilgængelige mikro- og nanoteknologier med fordel kan bruges til at tage fat på disse problemer. Disse undervisningsblokke inkluderer: ”micro liquid handling, sample preparation, assays, detection issues, arrays, surface modification og separations”. Udover forelæsningerne vil du blive involveret i diskussioner, mindre opgaver og (simulerede) laboratorieøvelser.
Litteratur::
Udvalgte kapitler fra forskellige lærebøger, udvalgte artikler og forelæsningsnoter.