2007/2008

27620 Metagenomanalyse - brug af bioinformatik til undersøgelse af mikrobielle samfund

Engelsk titel: 


Metagenomics - using bioinformatics to explore microbial communities

Sprog:


Point (ECTS )

  5

Kursustype:   

Civil- Videregående Kursus
Kurset udbydes under Tompladsordningen


Skemaplacering:

E5B

 

Undervisningsform:

Forelæsninger og computerøvelser

Kursets varighed:

13-uger

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Faglige forudsætninger:

,
                                          

Deltagerbegrænsning:

Minimum  10, Maksimum:  30
 

Overordnede kursusmål:

Mindre end 1% af mikroorganismer kan dyrkes og studeres i laboratoriet. Med fremkomsten af billige og højeffektive DNA sekventeringsteknologier er det blevet muligt gå på opdagelse i det genetiske materiale fra et helt mikrobielt miljø uden at kunne dyrke de pågældende organismer. Dette nyligt opståede felt, metagenom-analyse, udnytter det store genetiske repertoire fra ikke-dyrkbare organismer som kilde til bioteknologiske og medicinske produkter og processer. Formålet med kurset er at give den studerende en grundlæggende evne til at planlægge og udføre et metagenom-projekt omkring prøver fra et mikrobiologisk samfund og en dybtliggende viden omkring udvælgelse af store mængder DNA sekvens fra vidt forskellige miljøprøver. En blanding af forelæsninger og trin-for-trin analyser af data fra Sargasso-havet, hvalkadavere og mammut DNA, vil gøre den studerende i stand til at udføre avancerede metagenom-analyser af helt nye mikrobielle miljøer.


Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:

  • Forklare de basale principper bag de forskellige sekventeringsmetoder.
  • Forklare forskellene mellem traditionel genomanalyse og metagenomanalyse.
  • Forklare forskellene mellem ”bio-guldgraveri” og ”bio-pirateri”.
  • Udforme et metagenomanalyse-projekt.
  • Analysere fylogenetisk diversitet vha. 16S rRNA og andre genetiske markører.
  • Anvende bioinformatiske værktøjer på metagenomdata.
  • Evaluere og give konstruktiv kritik på egne og andres arbejder.
  • Organisere samarbejdet i en heterogen gruppe.
  • Planlægge og gennemføre et skriftligt projekt, herunder at formulere hypoteser og konkludere på disse.
  • Præsentere et videnskabeligt projekt i form af en poster til lærer og medstuderende.
  • Præsentere et videnskabeligt projekt mundtligt og på engelsk ved brug af en PowerPoint-præsentation eller lignende.


Kursusindhold:

Historisk gennemgang af DNA-sekventering og metagenomanalyse; industrielle interesser, ”bio-guldgraveri” og ”bio-pirateri”; hvalkadavere; mammut DNA; den danske Galathea 3 ekspedition; Sargasso-havet; horisontal genoverførsel; fylogeni og markører; sekvens-samling; gen-annotering; taksonomisk identifikation; sammenlignende genomanalyse


Kursusansvarlig:

Thomas Sicheritz-Pontén, 208, 21, (+45) 4525 2422, thomas@cbs.dtu.dk  

Institut:

27 Institut for Systembiologi

Tilmelding:

I CampusNet