At sætte deltagerne i stand til at benytte operationsanalysens modeller og metoder til at formulere og løse beslutningsproblemer i forbindelse med planlægning af transport af gods eller personer. I praksis resulterer problemformuleringen ofte i en model, der kun kan løses med en specielt tilpasset metode. Derfor tilstræber kurset at sætte deltagerne i stand til selv at udforme løsningsmetoder ved videreudvikling og sammensætning af kursets metoder.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Huske de mest almindelige modeller i ruteplanlægning
Beskrive de mest almindelige løsningsmetoder i ruteplanlægning
Modellere og løse den handelsrejsendes problem og simple ruteplanlægningsproblemer
Identificere og genkende delmodeller i ruteplanlægningsproblemer
Forklare de mest almindelige forudsætninger for en ruteplanlægningsmodel
Beskrive de helt fundamentale modeller og løsningsmetoder i ruteplanlægning for kanterne i et netværk
Forklare processen i schedulering af mandskab og transportmidler i et køreplansbaseret transportsystem
Formulere en matematisk optimeringsmodel til løsning af simple mandskabs- og køretøjsplanlægningsproblemer
Implementere og løse et simpelt mandskabs- og køretøjsplanlægningsproblem ved hjælp af et matematisk modelleringssprog
Kursusindhold:
Den handelsrejsendes problem. Modeller og løsningsmetoder for ruteplanlægning. Ruteplanlægning med tidsvinduer. Ruteplanlægning for kanterne i et netværk. Planlægning af køreplanbundne transportsystemer (bus-, tog- og flytrafik). Firetrinsmodellen til planlægning af kollektive transportsystemer. Køretøjsplanlægning. Mandskabsplanlægning.
Bemærkninger:
Kurset dækker sammen med 13430 Matematisk modellering af godstransport og 13435 Optimering af operationelle transportsystemer et bredt spektrum inden for emnet anvendelse af operationsanalyse som et planlægningsværktøj i forbindelse med transportsektoren. Kurset er kvantitativt orienteret og forudsætningerne inden for matematisk modellering er derfor vigtige. Kursusformen er uformel og forudsætter en aktiv medvirken fra deltagerne.