Aftales med læreren
Intern og ekstern censur i form af paper review
Evalueringsform:
Hjælpemidler:
Bedømmelsesform:
Obligatoriske forudsætninger:
Deltagerbegrænsning:
Minimum 8, Maksimum: 15
Overordnede kursusmål:
Målet er at give deltagerne en grundlæggende kompetence i at forberede, arbejde med og endeligt udforme et konference-paper eller en artikel til et videnskabeligt tidsskrift. Herudover at bibringe deltagerne øvelse i at forberede og gennemføre en mundtlig præsentation samt i at opponere overfor og formulere spørgsmål til andre deltageres papers.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Redegøre for de forudsætninger, der skal være opfyldt før et konferencebidrag eller en tidsskriftartikel påbegyndes
Opstille en synopsis
Strukturere et konferencebidrag eller en tidsskriftartikel
Redegøre for de forskellige typer formelle krav, der skal opfyldes
Have kendskab til og kunne gøre brug af alternative skrivestrategier, herunder være i stand til at bedømme og foretage vægtning og tilskæring af det emne, der ønskes formidlet
Være i stand til at programlægge et skriveforløb
Udforme et abstract
Deltage aktivt i debat og give aktive feedback på givne problemstillinger
Kursusindhold:
Hvorfor skrive papers: Har jeg stof nok? Er jeg bekendt med emnets behandling i andre, nyere artikler? Hvad vil jeg vælge at fokusere på? Har jeg læst den nødvendige baggrundslitteratur? Skal jeg allerede her i processen have en ide om, hvilken konference eller hvilket tidsskrift, der sigtes på? Krav til synopsis Udformning af paper: Struktur og disponering af stof, akademisk engelsk, abstract, skrivestrategier, træning af skrivekompetencen, hvilke mål skal paperet have indfriet, hvis det skal lykkes fuldt ud? Sparring i skriveprocessen: Medforfattere og/eller vejlederes roller, learning by networking, styring af paperets udvikling, korrektur – og mere korrektur, kravene til den færdige draft version, brugen af second opinion Indsendelse og publicering: Formelle krav, korrekturlæsning, referencesystemer, primære transport og logistik konferencer samt tidsskrifter, konstruktiv anvendelse af review-kommentarer Forberedelse af mundtlig præsentation: Disponering og prioritering af emner, brugen af slides, disponering og løbende justering af taletid, krav til konklusioner og perspektivering, spørgsmål efter præsentationen Konferencebidraget eller tidsskriftartiklen som led i Ph.D. projektet: Delresultater, teoripapers, applikationspapers, progression i publicering i relation til Ph.D. studium.