Give overblik over faget hydrologi igennem en problem baseret pædagogik. At kunne kvantificere alle aspekter af det hydrologiske kredsløb i sammenhæng med ingeniørtekniskedesign problemer. Få erfaring med at arbejde i at holde til løse stor, mangfoldige, åbne problemer.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Beskrive de styrende processer i det hydrologiske kredsløb herunder samspillet mellem atmosfære og jordoverflade, overfladeafstrømning, og grundvandsstrømning
At kunne beskrive disse processer ved matematiske relationer
Løse problemstillinger knyttet til vandressourceudnyttelse i form af grundvand og overfladevand
At kunne integrere komponenter af det hydrologiske kredsløb i en vurdering af vandressourcen.
At udvikle de organisatoriske erfaringer der kræves for at løse store, komplekse praktiske opgaver i hold.
At udvikle evnen til tids prioriteringer og dermed blive i stand til at håndtere uafgrænsede opgaver.
At kunne arbejde med store datamængder og forstå begrænsningerne i reelle data.
At kunne arbejde med teknisk software og edb systemer til at løse opgaver.
Kursusindhold:
Introduktion til hydrologi og vandkredsen, vanddamp, nedbør, afdampning, evapotranspiration, klima, infiltration, Darcy’s lov, principper af grundvandsstrømning, regionalgrundvand og overfladevand, grundvandsstrømning til brønde, boringsoplande, overfladevandsafstrømning og vandføring, hydrologiskmodellering, sne.
Kurset er forudsætningsfag for 12328 Modellering af stof transport i porøs media, 12329 Hydrogeologi, 12333 Integreret vandressourceforvaltning, og 12341 Overfladevandshydrologi.