Det overordnede mål er at give studerende, som ikke har en bacheloreksamen i Miljøtek-nologi eller som har en udenlandsk bacheloreksamen, de mest væsentlige grundlæggende kvalifikationer og kompetencer som kræves for at de kan deltage i kandidatprogrammet i Miljøteknologi på DTU. Kvalifikationer og kompetencer som evt. ikke har været inkluderet i deres bachelorforløb. Det kan dreje sig om specifikke faglige kvalifikationer i biologi og kemi (for studerende med bacheloreksamen i f eks byggeteknologi), hydraulik (for stude-rende med bacheloreksamen i f eks biologi, bioteknologi, geologi, eller kemi) samt stati-stik. Det kan også være intellektuelle kompetencer som at arbejde i en gruppe, planlægge og gennemføre projekter, lave en litteratursøgning og skrive en teknisk rapport.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Forklare og udføre beregninger af grundlæggende miljøkemiske processer (kemisk ligevægt, syrer og baser, kemisk speciering, kemisk mætning, ammoniak-, sulfid-, karbonat- og fosfat-systemerne, organisk og uorganisk nomenklatur samt skæbne af stoffe
Forklare grundlæggende biologiske processer (aerob heterotrof respiration, nitrifi-kation og denitrifikation), at kunne koble dem til redox processer samt at kunne bruge disse kundskaber til at forklare hvordan de indgår i forskellige mil-jø(tekni
Forklare og udføre beregninger af proceskinetik.
Forklare og udføre beregninger for grundlæggende reaktorhydraulik, samt koble reaktorhydraulik og proceskinetik til proceshydrauliske beregninger.
Udvælge passende grundlæggende statistisk bearbejdningsmetoder til egne og an-dres data. Fortolke resultatet af den statistiske analyse og drage konklusioner på grundlag heraf.
Udføre simple laboratorieøvelser, inklusiv have forståelse for hvordan man opfører sig i laboratoriet, samt planlægger og gennemfører eksperimenter.
Analysere, evaluere og give konstruktiv kritik på egne og andres arbejder
Demonstrere konstruktivt samarbejde i en heterogen gruppe
Planlægge og gennemføre projekter, inklusiv at formulere hypoteser og konklude-re.
Skrive en teknisk rapport, inklusive kildehenvisninger og citationer.
Kursusindhold:
Generel miljøkemi, herunder organisk og uorganisk nomenklatur, alkalinitet, kemisk spe-ciering og mætning, redoxprocesser, betydende buffersystemer herunder ammoniak-, sulfid-, karbonat- og fosfatsystemerne. Biologiske processer, under aerobe og anaerob forhold, aerob heterotrof respiration, nitrifikation og denitrifikation. Proces kinetik, reaktor hydraulik og process hydraulik. Statistik. Planlægning og udførsel af gruppearbejde, labo-ratorium arbejde, projektarbejde og afrapportering.
Litteratur::
Nazaroff & Alvarez-Cohen (2001) Environmental Engineering Science. ISBN 0-471-14494-0. Stumm & Morgan (1996): Aquatic chemistry. ISBN 0-471-51185-4.