Forelæsninger, opgaveløsning, gruppearbejde, rapportskrivning, fremlæggelser og kritik
Kursets varighed:
13-uger
Evalueringsform:
Hjælpemidler:
Bedømmelsesform:
Ønskelige forudsætninger:
Overordnede kursusmål:
Det er kursets mål at opøve færdigheder i konstruktionsdesign herunder teori forståelse, statisk opførsel og beregning, samt at give de studerende strategier og metoder til at udvikle konstruktioner såvel som detaljer på grundlag af deres faglige forudsætninger og kendskab til: - konstruktioners historiske udvikling - minimalkonstruktioner og konstruktionstendenser i dag - den nødvendige vekselvirkning mellem helhed og detaljer, mellem arkitektur og konstruktion samt mellem teori, eksperiment og praksis.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Analysere og beskrive den statiske virkemåde af simple rumlige systemer opbygget af de mest grundlæggende plane konstruktive elementer og systemer
Analysere og beskrive den statiske virkemåde af de mest grundlæggende rumlige konstruktive systemer og elementer
Anvende modelforsøg og modellovene til analyse af konstruktioner
Anvende elastiske computermodeller i 2D og 3D til analyse af konstruktioner
Beskrive minimalkonstruktioners egenskaber og udforme materialeøkonomiske konstruktive løsninger
Opbygge simple statiske modeller og overslagsdimensionere på grundlag af disse
Stille kvalificerede forslag til konstruktive løsninger under hensyn til arkitektoniske mål, materialevalg, samt teknologiske, byggetekniske og konstruktive forhold
Udarbejde en teknisk rapport om konceptuelle muligheder og begrænsninger i forbindelse med en given arkitektonisk teknisk konstruktiv opgave
Fremlægge rapportens hovedindhold for et blandet ikke-teknisk og teknisk publikum
Kursusindhold:
Det faglige indhold er koncentreret om forelæsninger, præsentationer og projektopgaver i formgivning af konstruktioner med forskellige bindinger. Der fokuseres på at minimere materialeforbruget og på at udvikle overordnede konstruktive koncepter, samt på forskellige forudsætningers indflydelse på konstruktionernes udformning, fx teknologi, arbejdskraft, råstoffer og organisering. Projektopgaverne tilrettelægges med henblik på at gøre de studerende i stand til at fremlægge forslag til løsning af konstruktionsmæssige problemstillinger med varierende præmisser.