De studerende skal have et elementært kendskab til de metoder, der er relevante ved planlægning af byer og bebyggelser, således at de ved semestrets slutning er i stand til at skitsere en løsning på en byplanopgave. De studerende skal lære at vurdere, hvilke problemer der er et givet sted, og hvilke løsninger der vil være hensigtsmæssige på stedet. De skal være i stand til at reflektere over sammenhængen mellem bebyggelsen, infrastrukturen og de mennesker, der bor i eller på anden måde bruger byen. På den måde bygger kurset op til de følgende kurser i by- og bygningsdesign.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Anvende forskellige rumlige virkemidler ved indretning af det offentlige rum
Opstille idegrundlag og argumentere for samme for indretning af bydele og byrum. Idegrundlaget skal demonstrere kendskab og forståelse for bydelens/byrummets potentielle udviklingsmuligheder og sammenhænge.
Opstille program for dimensionering af bydele, der viser simpelt kendskab til dimensionering af byens veje, pladser, boliger og servicefunktioner samt kunne skitsere en sammenhængende plan, der viser hvorledes bydele og byrum kan indrettes.
Anvende og anvise enkle metoder til registrering af byens eksisterende forhold, dvs af såvel fysisk-funktionelle forhold som mere kvalitative forhold i byen.
Redegøre for anvendelse af enkle virkemidler med henblik på udvikling af miljømæssigt bæredygtige byer.
Udpege bygninger og bymæssige sammenhænge, der demonstrerer overordnet kendskab til by- og bygningshistoriske værdier.
Demonstrere kendskab til løsning af trafikale miljømæssige problemstillinger, dvs. støj og sikkerhedsmæssige problemstillinger ved forskellige trafikale løsninger.
Redegøre overordnet for gældende regler for det formelle plansystem og for inddragelse af offentligheden i den fysiske planlægning.
Kursusindhold:
Planlægningsprocesser og -metoder på byniveau, mennesker og miljø, natur- og miljømæssige forhold, bygge- og planlovgivningen, byøkologi, byfornyelse, byomdannelse, boligtypernes udvikling, rumlige studier, dialogorienterede planlægningsprocesser, metoder og analysemodeller så som: registreringsmetoder og planlægningsanalyser herunder steds-, funktions-, erhvervs- og trafikanalyser, landskabsanalyser, elementær planlægningsteori. Der lægges i undervisningen vægt på eksempler. Det forudsættes, at de studerende følger den " offentlige " gæsteforelæsningsrække med arkitekter m. fl.
Bemærkninger:
Kurset er forbeholdt By- og byg.ing, Architectural Engineering.