Alle, der beskæftiger sig professionelt med telekommunikation, herunder nye internetbaserede tjenesteydelser har behov for at kende de økonomiske og politiske sammenhænge på telemarkedet nationalt og internationalt. Hvad koster det at producere en given teleydelse, og hvad er de vigtigste omkostningskomponenter? Hvad skal et nyt produkt koste for forbrugeren? Hvordan reguleres samtrafik mellem operatørerne? Hvordan tildeles frekvenser til mobile tjenester? Hvad vil VoIP komme til at betyde for fremtidens telemarked og dets regulering?
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
redegøre for de basale omkostningsbegreber og anvende disse i en konkret sammenhæng
beregne de forskellige typer af omkostninger i et simpelt telenet
redegøre for forskellige prissætningsmetoder og beregne omkostningsbaserede priser
redegøre for de overordnede målsætninger og principper for teleregulering
identificere og forklare de vigtigste reguleringsområder og kunne vurdere behovet for en konkret type af regulering
analysere konkurrenceforholdene på telemarkedet og bedømme behovet for konkurrenceregulering herunder regulering af samtrafik
identificere behov for frekvensregulering og redegøre for forskellige reguleringsmetoder
analysere teknologiens betydning for udviklingen på telemarkedet og behovet for regulering
formulere en selvstændig problemstilling inden for emnet telekommunikationsøkonomi og –politik og analysere denne
Kursusindhold:
Kurset omhandler de økonomiske og politiske forudsætninger for at levere teletjenester. De teoretiske problemer, der er forbundet med at vurdere, hvor meget det koster at producere teletjenester og serviceydelser, f.eks. mobiltelefoni, internetadgang eller IP-telefoni. Kurset giver endvidere en oversigt over de forskellige omkostningskomponenter i et telenet, samt introducerer forskellige metoder til at opsplitte disse omkostninger på forskellige aktivitetstyper. Teknoøkonomiske begreber som marginal- og gennemsnitsomkostninger bliver introduceret og anvendes. Kurset vil også komme ind på forskellige principper for prissætning over for brugerne og deres konsekvenser for brugernes adfærd og den samlede efterspørgsel. Kurset indeholder endvidere en oversigt over hvordan telemarkedet reguleres, herunder regler for samtrafik og frekvensadministration. Endvidere diskuteres betydningen af nye konvergerende tjenester som f.eks. VoIP.