2007/2008

02857 Informations- og kommunikationsteknologi - markeder og forretningsmodeller

Engelsk titel: 


Information and Communication Technology - Markets and Business Models

Sprog:


Point (ECTS )

  10

Kursustype:   

Civil- Videregående Kursus
Kurset udbydes under Tompladsordningen


Skemaplacering:

F2

 

Undervisningsform:

Forelæsninger og projektarbejde

Kursets varighed:

13-uger

Eksamensplacering:

E2A,   F2A 

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Tidligere kursus:

34841

Faglige forudsætninger:

Ønskelige forudsætninger:

                                          

Overordnede kursusmål:

At give de studerende indsigt i 1) udviklingen af markederne for informations- og kommunikationsbaserede tjenester og medhørende elektroniske samhandelsformer mht. drivkræfterne i udbud og efterspørgsel og forretningsmodeller, 2) de standardiseringsprocesser, som bidrager til udviklingen af de fælles teknologiske infrastrukturer.


Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:

  • Indsamle og afrapportere relevante deskriptive data vedrørende produkter, markeder og finansiel udvikling for erhvervsvirksomheder, som producerer eller anvender IKT.
  • Demonstrere viden om de i kurset formidlede teorier om IKT-baseret forretningsudvikling.
  • Diskutere relationerne mellem de forskellige elementer i et design af forretningsmodel: produkt/service, organisation, teknologi og økonomi.
  • Forklare relationerne mellem de teoretiske tilgange, som er præsenteret i kurset.
  • Forholde sig kritisk til de teorier, som præsenteres i kurset, f.eks. vedrørende informationsøkonomi og netværksøkonomi.
  • Anvende teorier, som er præsenteret i kurset, i analyser af markedsudvikling og forretningsmodeller.
  • Kategorisere og sammenligne forskellige typer af forretningsmodeller.
  • Vurdere anvendeligheden af forskellige forretningsmodeller inden for eksempler på forreningsområder.
  • Kombinere viden om teknologiske løsninger med forretningsudvikling og forretningspotentialer.


Kursusindhold:

Konvergensen mellem IT, telekommunikation og massemedier giver nye muligheder for udvikling af informations- og kommunikationstjenester og elektronisk samhandel. Samtidig medfører konvergensen et opbrud i de hidtidige skillelinier mellem forskellige medier, herunder de hidtidige forretningsmodeller. Kurset giver en indsigt i de teknologiske, økonomiske og politiske drivkræfter i konstitueringen af nye markeder for informations- og kommunikationstjenester samt de forretningsmodeller, som udvikler sig på den baggrund. I kurset gennemgås i tilknytning hertil de formelle og uformelle processer, som leder frem til etableringen af standarder for informations- og kommunikationsteknologi og -tjenester. Det fælles teoretiske grundlag for kursets emner er nyere netværks-, informations- og innovationsøkonomi.

Litteratur: Der er udarbejdet et kompendium til kurset.


Bemærkninger:

Der er gode muligheder for eksamensprojekter i forlængelse af kurset.


Kursusansvarlig:

Anders Henten, 371, 223, (+45) 4525 5176, ahe@imm.dtu.dk  

Institut:

02 Institut for Informatik og Matematisk Modellering

Nøgleord:

informations- og kommunikationsteknologi, elektronisk handel, forretningsmodeller, innovation, standardisering
Sidst opdateret: 23. januar, 2008