Kurset har til formål at udvikle kompetencer for forståelse af kreativitet som redskab til problemløsning på forskellige niveauer, så som i forhold til strategiudvikling, udvikling og design af IT og applikationer, og generelt til beslutningsproblemer, der kræver alternative og nye løsninger. Specifikt giver kurset kompetencer i anvendelse af kreative teknikker og metoder i forbindelse med samarbejde og læring i grupper om en bestemt problemstilling. Kurset introducerer kreativitet som begreb og som redskab til problemløsning og tager udgangspunkt i eksisterende problemer omkring modeludvikling, produkt, system eller organisationsudvikling.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Redegøre for kreativitetsbegrebet i definition og diversitet
Anvende den fundamentale kreativitetstænkning på en problemstilling
Anvende forskellige kreativitetsteknikker til nytænkning omkring en problemstilling
Gennemføre en kreativ nytænkning (divergere og konvergere) af en bestemt situation
Lære og udvikle nye idéer sammen i en gruppe
Organisere og bidrage til arbejdet i en gruppe
Planlægge og gennemføre en kreativ nytænkning af et bestemt område eller problem
Evaluere kreative løsninger
Udarbejde og skrive en rapport, der er udformet som en akademisk artikel
Kursusindhold:
Kreativitet som begreb: Kreativitet, kreativitetsprocesser, problemløsning og samarbejde omkring kreativ problemløsning. Teorier omkring kreativitet for individer og grupper. Kreative teknikker: Creative Problem Solving, brainstorming, mind mapping, Future Workshops, synectics, Socio-drama, Story-telling, Visionsværksteder, scenarier m.fl. Cases og situationer for anvendelse af kreativitet: strategiudvikling, organisationsudvikling, IT produktudvikling, modeludvikling, applikationsudvikling til for eksempel mobile enheder Læring og samarbejde i grupper, projektarbejde, udarbejdelse af rapport.