Det overordnede formål er at bidrage til de studerendes forståelse af informations- og kommunikations teknologiers (IKTs) virke i forhold til organisationer og samspillet mellem dem, samt til en forståelse af organisationsbegrebet i sig selv. Kurset præsenterer udvalgte organisatoriske begreber og IKT-applikationer. Gennem forskellige cases og virksomhedspræsentationer diskuteres sammenhænge mellem IKT og organisation.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Identificere og diskutere forskellige organisationstyper
Identificere og diskutere forskellige typer af organisationsrelaterede teknologier
Belyse sammenhænge mellem organisationer og teknologi
Anvende organisationsteoretiske modeller og teori på et case
Formulere og argumentere for sammenhænge mellem IKT og organisationer
Finde yderligere litteratur til at inddrage og underbygge argumentation omkring et case
Bidrage til samarbejde i en heterogen gruppe
Planlægge og gennemføre case-studier (beskrive problemformulering, diskutere, argumentere og konkludere)
Udarbejde en rapport, der er opbygget logisk (indledning, analyser, diskussion, konklusion), og indeholder referencer samt citationer
Kursusindhold:
Organisationsbegreber: opgaver, teknologi, organisationstyper. Organisatoriske informations- og kommunikationssystemer: Informationssystemer, expertsystemer, management informationssystemer, Beslutningsstøtte-systemer, CRM, SCM, ERP, SCM, JIT, m.fl. Organisationsteorier og modeller: Mintzberg, Leavitt, Thompson, Perrow, Woodward, interessentanalyse med flere. Organisationskoncepter: forandringsledelse, udvikling og håndtering af systemer, systemudvikling, implementering af IKT systemer, brugerdeltagelse. Gruppearbejde, projektarbejde, udarbejdelse af rapporter.