Kurset har som overordnet mål at gøre de studerende fortrolige med de teknologier, der ligger til grund for næste generation af Internet-applikationer, som afspejlet i Google's personaliserede søgning, Flickr's deling af fotos, YouTube, brugergenereret AV-indhold, social networking (eksemplificeret ved MySpace og Second Life), samt spilplatforme som f.eks. Warcraft. Emnerne inkluderer metadata-baseret personalisering, applikationsdesign for 3G mobiltelefoner og flerbruger spilplatforme.
Herudover vil kurset sætte de studerende i stand til at analysere, designe og implementere aspekter af disse applikationer samt netværksbaseret spilinteraktion. Dette sker ved brug af højniveau Python API’er til hurtig prototypeudvikling på 3G mobiltelefoner og Internet tablets med WLAN.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Klassificere forskellige genrer af mobil-, "social networking"- og flerbruger-applikationer
Beskrive og analysere API'er ud fra eksempler på applikationer
Designe, implementere og teste simple klientapplikationer ved anvendelse af API'er for flerbruger-spil
Konstruere XML metadata ud fra tekstbaserede og grafiske XSD schema datamodeller
Generere XML beskrivelser af brugerpræferencer baseret på metadata associeret med multimedieindhold
Anvende enkle XSLT transformationer til at filtrere XML for personalisering af indhold
Designe og implementere netbaserede mobile applikationer ved anvendelse af højniveau Python API'er for hurtig prototypeudvikling
Beskrive og selektere mellem lav- og højniveau mobile brugergrænseflader ved udvikling af specifikke mobile applikationer.
Konstruere lav- og højniveau mobile brugergrænseflader ved anvendelse af Python API'er
Kursusindhold:
Kurset adresserer aspekter af næste generations Internet-teknologier relateret til metadata-beskrivelse og deling af indhold samt flerbruger spilinteraktion. Der er særligt fokus på hurtig prototypeudvikling af mobile applikationer ved brug af højniveau Python API’er for 3G mobiltelefoner. Dette indbefatter mobil interaktionsdesign af lav- og højniveau brugergrænseflader med anvendelse af 2D-grafik, billeder, tekst og lyd. Herudover vil emner relateret til ’event handling’, networking, Bluetooth og SMS blive adresseret. Teknologier og metoder for personalisering baseret på XML for tilpasning af services og applikationer i forhold til brugerpræferencer med brug af XSLT transformation.
Bemærkninger:
Det er en fordel at medbringe bærbar computer i forbindelse med kursets øvelser.