Forelæsninger kombineret med databarøvelser og (mini)projekter
Kursets varighed:
13-uger
Evalueringsform:
Hjælpemidler:
Bedømmelsesform:
Faglige forudsætninger:
,
Ønskelige forudsætninger:
Deltagerbegrænsning:
Maksimum: 60
Overordnede kursusmål:
At sætte de studerende i stand til at lave scener, 3D geometriske modeller og computer animationer, der kan benyttes i forbindelse med spil, scientific visualisering, 3D multimedieproduktioner, modellering af virtual reality verdener samt ved udvikling og præsentation af konstruktions- og designprojekter. Formålet er endvidere at sætte deltagerne i stand til at foretage modellering af geometrisk komplekse emner på CAD-systemer og foreslå geometriske løsninger på komplicerede tekniske problemer.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Modellere geometrisk komplekse emner
Tilpasse og simplificere geometriske modeller, så de kan bruges i spil
Foretage lyssætning og arbejde med lyseffekter
Definere materialeegenskaber vha. kendte BRDF'er
Anvende texture mapping til definition af overfladestrukturer
fremstille 3D-animationer baseret på keyframing og funktionskurver
analysere og udvikle løsninger til et formidlingsproblem
Forklare og have overblik over opbygningen af komplicerede computer grafik systemer
Kursusindhold:
Koncepter for udvikling af computer animationer. geometrisk analyse. Opbygning af geometriske modeller i et kombineret patch-, polygon-, NURBS og density-modelleringssystem. Sculptured surfaces. Bearbejde modellerne m.h.t. overfladeegenskaber samt 2D- og 3D-teksturer. Warpning. Komponere scener med virtuel lyssætning. Rendering-teknikker. Foretage animationer med in-between-teknikker: Kamera-animering, objektdeformationer, objektanimering. Funktionskurver. Constraints. Dynamisk simulation. Character-animation v.h.a. invers kinematik. Kombination af simple modeller med videooptagelser/billeder, så virtuelle modeller kan placeres i en "reel" verden. Anvendelse af videoredigeringsteknikker. I øvelserne anvendes en række større grafiske systemer (Softimage / 3D Studio Max, ProEngineer / AutoCAD og Adobe AfterEffects. Det vil være muligt at udvikle egne plugins.