Syv forelæsninger a fire timer og projektarbejde. To forelæsninger er obligatoriske.
Kursets varighed:
3-uger
Evalueringsform:
Hjælpemidler:
Bedømmelsesform:
Pointspærring:
Faglige forudsætninger:
Deltagerbegrænsning:
Maksimum: 40
Overordnede kursusmål:
At bibringe den studerende en praktisk forståelse af de grundlæggende problemstillinger og begreber inden for menneske-maskine dialog ("brugervenlighed"), at gennemgå grundlæggende regler for brugbart design, at gennemgå teknikker som f.eks. tænke-højt test, inspektion, interview, observation og kortsortering, og vide hvornår disse teknikker mest hensigtsmæssigt anvendes, samt at sætte den studerende i stand til at gennemføre et projektforløb med rimelig hensyntagen til brugernes behov.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Opstille målelige krav for usability
Anvende grundlæggende designregler for brugbart design
Udvikle prototyper og anvende dem i systemudvikling med henblik på at sikre et brugbart design
Gennemføre et brugerinterview og uddrage de resultater der er væsentlige for usability
Planlægge, gennemføre og rapportere en usability test
Opstille en produktudviklingsplan som tager rimelige hensyn til usability
Udtrykke sig i brugeres sprog
Formulere konstruktive fejlmeddelelser
Kursusindhold:
Hvad er brugervenlighed? Operationelle definitioner af brugervenlighed. Grundlæggende designregler, illustreret med eksempler specielt fra Internet. Valg af designstrategier, som kan sikre et brugervenligt design. Teknikker for at udvikle et brugbart design. Øvelse: Gennemførelse af en tænke-højt test og en interviewserie med efterfølgende rapportering.
Litteratur::
Rolf Molich: Brugervenligt webdesign. Nyt teknisk Forlag 2003.
Bemærkninger:
Kurset er tilrettelagt med vekslende teoridele og projektdele. Teoridelene afholdes som forelæsninger. Projektdelene udfylder resten af kursustiden.