I efterårssemestret udføres et projektorienteret udviklingforløb bestående i konceptudvikling, analyse, design og implementering af et tænkt produkt. De studerende opdeles i grupper af 6-8 personer. I 3-ugersperioden udføres et programmeringsprojekt relateret til produktet.
At bibringe de studerende en forståelse for indhold og metoder i ingeniørarbejde. I 3-ugers perioden kan delelementer fra 13-ugers perioden tages op til nærmere analyse og faglig fordybelse.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Forstå tekniske og organisatoriske aspekter i en færdiguddannet ingeniørs arbejde.
Organisere samarbejde i en projektgruppe til løsning af en specifik ingeniørmæssig opgave
Skrive en kortfattet teknisk rapport med en given struktur, inklusive kildehenvisninger og citationer
Give en kort mundtlig præsentation af metoder og resultater.
Levere et færdigt produkt (typisk et program) af brugbar kvalitet.
Identificere og beskrive funktionen af overordnede hardware- og softwarekomponenter i et systemdesign.
Foretage simpel statistisk og matematisk modellering af specifikke systemaspekter.
Udvikle simple grafiske brugergrænseflader under brug af model-view-control paradigmet.
Benytte grafiske udtryksmidler til at visualisere matematiske modeller.
Udføre relevante eksperimenter til validering af modeller eller vurdering af teknologi .
Kursusindhold:
I efterårssemestret udføres et projektarbejde, hvor der skal udvikles et produkt. Produktet, kunne være et distribueret system af sensorer. Samme produkt udvikles af samtlige grupper.
3-ugers perioden tages nogle af de faglige redskaber de studerende har fået indlært i løbet af første semester i brug. Perioden starter en introduktion til grafiske bruger grænseflader, hvorefter de studerende udvælger delelementer fra projektarbejdet til en grundigere analyse. Matematisk modellering trænes sammen med tilhørende softwareudvikling og dokumentation. Der lægges vægt på dokumentation af den udviklede software.