2 ugentlige forelæsninger samt øvelser og projektarbejde. De studerende arbejder i grupper, der kan ændre sammensætning undervejs. Grupperne præsenterer løbende deres arbejde for hianden og indgår interaktivt i forlæsningerne.
De studerende skal: 1) forstå de ressource- og miljøproblemer, det industrialiserede samfund står overfor, 2) forstå den moderne virksomheds rolle- og ansvarsfordeling, og lære hvilke miljøopgaver, de som ingeniører bliver stillet overfor, 3) prøve en interaktiv undervisningsform bygget op omkring denne rolle- og ansvarsfordeling og de opgaver og beslutninger, virksomheden står over for i miljøarbejdet, 4) arbejde aktivt for og med en virksomhed og løse nogle af virksomhedens aktuelle problemer. Blive vurderet af virksomheden og få dens feed-back på deres arbejde, 5) få et overblik over industriens miljøarbejde og de metoder og værktøjer, virksomheden anvender i dag, 6) lære, at virksomhedens miljøarbejde fordeler sig på fire niveauer: i) produktet, ii) produktionen, iii) processen og iv) udledningen, og 7) forstå, hvilke metoder og værktøjer, der findes på disse niveauer, og lære at mestre nogle af dem.
Kursusindhold:
De studerende introduceres til industrisamfundet og de ressource- og miljøproblemer, det står overfor, og til den moderne virksomheds miljøarbejde. Eksempler på konkrete metoder og værktøjer, som gennemgås på kurset, kan ses på: http://www.ipl.dtu.-uddannelse- kurser på IPL-Produktionsteknologi-42342 B...
Bemærkninger:
Kurset er et fælles kursus, der udbydes i et samarbejde mellem Institut for Produktion og Ledelse(IPL), Institut for Kemiteknik (KT), MEK-instituttet og Miljø & Ressourcer.