De studerende skal kende midler (platforme, arkitekturer, konfiguratorer, viden-, data- og product life- management systemer) og deres anvendelse i virksomheder til at strukturere, økonomisere og markedsfokusere produktsortiment og ressourcer i udviklingsprojekter, produktion og i produktets livscyklus, når virksomheder markedsfører sammensatte produkter og serviceydelser.
De studerende skal forstå de tværfunktionelle, produktkoordinerende og markedsfokuserende mekanismer, der betinger platformes og arkitekturtænknings positive effekter.
De studerende skal kunne identificere mål, elementerne og anvendelsesprocesserne ved etablering af platform og arkitekturtænkning i relation til en given virksomhed og angive konceptuelle elementer i realiseringen heraf.
Kursusindhold:
Designopgavens sammensathed, kort og langt sigt, tværfunktionel koordinering og tværproduktkoordinering, disponeringer i forhold til marked og produktion.
Designarbejdets forberedende dele, platformdefinition, arkitekturskabelse, genbrug og variation, standardisering, produktmodellering, organisering og aktører, balancering af fornyende og konsoliderende aspekter.
Platformes og arkitekturers iboende virkemåde, anvendelse og effekter, funktionel alignment, designarbejdets natur i relation hertil, platformes justifikation.
Strukturelle modellers anvendelse i platforme og arkitekturer, modularisering, DFX-aspekter, visualisering af platforme.
Platformes driftsituation, konfigurering, platformorienteret fremtagning, vidensmanagement i relation til platforme, IT-support.