Projektarbejdet kan placeres enten i 7., 8. eller 9. semester.
Undervisningsform:
Projektopgave der gennemføres i grupper på 2-4 studerende, fortrinsvis indenfor rammerne af et overbygningstema fælles for et antal grupper. Projektet tilknyttes to vejledere, en procesvejleder, der har ansvaret for projektets D&I-faglighed og indhold, samt en temavejleder, der har viden indenfor det valgte temas teknologiske domæne. Projektet bør tilrettelægges i samarbejde med en virksomhed eller institution.
Kursets varighed:
13-uger
Evalueringsform:
Hjælpemidler:
Bedømmelsesform:
Faglige forudsætninger:
,
Ønskelige forudsætninger:
Deltagerbegrænsning:
Minimum 5, Maksimum: 45
Overordnede kursusmål:
Målet med kurset er at give den studerende kompetencer i designmetoder, dvs. indsigt, færdighed og holdninger i relation til anvendelse (i bred forstand) af metoder indenfor innovationsprocesser, designprocesser, konstruktion/systemudvikling og ledelse. Ud fra opnået indsigt i udviklingsarbejde og organisatorisk/produktrelateret fornyelse samt indsigt i domæneteknologier i det aktuelle projekt, skal den studerende gennemføre en opgave med fokus på designmetoder, der afspejler opnåelse af følgende kompetencer: - forståelse af metoder som normative kompetencer og rationalisering af sociale processer - evne til at identificere forskellige metoder og karakterisere deres egenskaber; og - evne til at udvikle og vurdere metoder ud fra deres påvirkning af arbejdsprocesser, kreativitet og resultatsskabelse
De studerendes refleksioner vedrørende kurset skal gælde forståelse for modelverden- og metodeudviklings/anvendelses-aspekter.
Kursusindhold:
Projektet kan handle om et eller flere af følgende aspekter og situationer i metodeanvendelse: Metodeudvikling inden for innovationsprocesser, designprocesser, konstruktion, systemudvikling og ledelse. Vigtige elementer er iagttagelse af metodeudvikling og metodernes implementering, anvendelse og validering.
Litteratur::
-
Bemærkninger:
Kurset undervises i dansk og/eller engelsk afhængig af deltagerne.
Det forventes at de studerende i projektperioden deltager i dialog og netværkssamarbejde med de studerende i hele temagruppen, således at der opstår en grundig inspiration og kompetenceopbygning. Kursets rapportering og evaluering tilrettelægges ud fra projektets natur.