2006/2007

41071 Udviklingsprojekter i virksomheder

Engelsk titel: 


Development projects in companies

Sprog:


Point (ECTS )

  5

Kursustype:   

 
Kursus for civilingeniørstuderende- Videregående Kursus


Skemaplacering:

E2A

 

Undervisningsform:

Forelæsning, øvelser og projektarbejde

Kursets varighed:

13-uger

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

                                          

Deltagerbegrænsning:

Minimum  20, Maksimum:  60
 

Overordnede kursusmål:

Kursets mål er at introducere de studerende til virksomheders organisering og metoder anvendt i produktudvikling. Det indebærer en forståelse af de metoder og data, som benyttes til styring af produktudviklingsforløb og innovative projekter, og som de studerende vil møde i virksomhederne.

Kurset giver de studerende begreber og metoder til at
- identificere værktøjer og situationer relateret til produktudvikling og innovation i virksomheder
- identificere produktudvikling som en integreret del af en virksomheds aktiviteter og placeret i en organisatorisk kontekst
- analysere projekters forløb og fremgangsmåder til at tilrettelægge projektarbejdet i retningens projekter
- formulere gode spørgsmål i projektarbejde relateret til virksomheder


Kursusindhold:

Kurset præsenterer et eksempel på en samlet tilgang til produktudviklng / systematik placeret i en virksomhedssammenhæng inklusiv tilhørende organisatoriske processer og projektledelse. Produktudvikling og andre udviklingsprocesser ses som forankret i en organisatorisk proces og som del af en virksomheds strategi. Dette omfatter følgende temaer:
• Tilrettelæggelse og organisering af produktudviklingsprojekter: fasemodeller, milepæle og disponeringsmodeller

• Produktudviklingens samspil med produktion, marketing, strategi, miljøafdeling, porteføljeplanlægning, teknologisk ’roadmapping’ mv.

• Produktudviklingens og innovationsprojekters aktivitetsmønstre, egenart og organisatoriske placering, sourcing.

• Etablering af innovative teams. Sammensætning af projektgrupper og samarbejde på tværs af fagområder og organisatoriske skel.

• Videndeling gennem praksisfællesskaber og grænsegængere.

• Interessenter og politiske processer, etablering af bærende koalitioner og skabelse af opbakning til projektet.

• Etablering af projektgrundlag: vision, mål, strategi, organisation og tilvejebringelse af ressourcer.


Bemærkninger:

Kurset er obligatorisk for studerende på "Design og Innovation", som derfor har fortrinsret hertil.


Kursusansvarlig:

Saeema Ahmed, 404, 225, (+45) 4525 5563, sah@mek.dtu.dk  
Christian Clausen, 424, 209, (+45) 4525 6069, cc@ipl.dtu.dk  

Institut:

41 Institut for Mekanik, Energi og Konstruktion

Deltagende institut:

42 Institut for Produktion og Ledelse

Tilmelding:

I CampusNet
Sidst opdateret: 14. august, 2006