2006/2007

41010 Brugerorienteret design

Engelsk titel: 


User-oriented design

Sprog:


Point (ECTS )

  10

Kursustype:   

 
Kursus for civilingeniørstuderende- Grundlæggende kursus


Skemaplacering:

E2B og E5A og Januar

Den afsatte tidsramme står til rådighed for projektarbejdet, som nærmere tilrettelægges i grupper og efter aftale med vejleder.


 

Undervisningsform:

Projektarbejde i grupper, foredrag, øvelser, fremlæggelser og seminarer.

Kursets varighed:

13-uger + 3-uger

Eksamensplacering:

Aftales med læreren  Projektfremlæggelsen ligger i sidste uge af januar-perioden. Ingen eksamen i den ordinære eksamensperiode.

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

                                          

Deltagerbegrænsning:

Maksimum:  60
 

Overordnede kursusmål:

Det er projektets formål:
- at lære de studerende at identificere og udvikle en løsning i kontakt med en gruppe af potentielle brugere.
- at skabe motivation og selverkendelse vedrørende udfordringer og egne evner for studiet.
- at introducere studiets egenart, studieteknik og palet af temaer.
-at give de studerende en positiv oplevelse af skabende aktivitet og herigennem etablere gode sociale rammer for indlæring.
- at skabe færdigheder i en analytisk, registrerende og værdi-båret iagttagelse af socio-tekniske forhold.


Kursusindhold:

Kurset har fire større indholdselementer:
1. Teknisk/naturvidenskabeligt: Løsning af udvalgte, afgrænsede synteseopgaver vedrørende stabilitet, styrke, mekanisk godhed og sikkerhed i enkle konstruktioner samt materiale- og procesvalg.

2. Socio-teknisk indhold: Registrering af - og reflektion over interessenter, aktører. Identifikation af udvalgte objekternes historie og udvikling. Reflektion over gruppens interaktion med aktørerne og aktørernes adfærd.

3. Designindhold: Identificere problemer og behov. Gennemføre ideudvikling i projektarbejde med fokus på funktionalitet og visuelle kvaliteter. Refletion over processen. problemerkendelse, ideskabelse og kommunikation i projektarbejdet, og reflektere over egne evner, bidrag, oplevelser, kompetencer, viden, værdinormer og adfærd i projektarbejdet.

4. Personlige arbejdsmetoder: Generelle studieteknikker, informationssøgning,feltarbejde, rapportering, skitserings- og præsentationsteknikker, modelbygning.

Tilrettelæggelse: De studerende henter behovsindsigt og opgaveformulering i et eksisterende miljø, udvikler og bygger et produkt og introducerer det til aktører og interessenter. Projektforløbet er opdelt i faser og der lægges milepæle ind mellem disse, hvor de studerende præsentere deres resultater


Bemærkninger:

Studerende optaget på civilbachelorstudiet Design & Innovation har fortrinsret til kurset.
Projektet er en integreret del af 1. semester i civilbachelorstudiet Design & Innovation og udbydes i et samarbejde mellem IPL og MEK.

Kurset undervises på dansk.


Kursusansvarlig:

Per Boelskifte, 404, 233, (+45) 4525 6254, pb@mek.dtu.dk  

Institut:

41 Institut for Mekanik, Energi og Konstruktion

Deltagende institut:

42 Institut for Produktion og Ledelse

Nøgleord:

Brugerorienteret design, reflektion, designalternativer, informationssøgning
Sidst opdateret: 4. maj, 2006