2006/2007

34843 International e-handelsret

Engelsk titel: 


International e-commerce Law

Sprog:


Point (ECTS )

  5

Kursustype:   

Kursus for civilingeniørstuderende- Videregående Kursus
Kurset udbydes under Tompladsordningen


Skemaplacering:

E1B

 

Undervisningsform:

Forelæsninger og øvelser

Kursets varighed:

13-uger

Eksamensplacering:

E1B,   F1B 

Evalueringsform:

Varighed eksamen:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Faglige forudsætninger:

                                          

Overordnede kursusmål:

Kursets mål er at give deltagerne en grundlæggende viden om international e-handelsret. E-handel kræver en basal viden om de lovmæssige krav indenfor e-handelsområdet, hvad enten det drejer sig om trådbaseret eller trådløs kommunikation. En sådan viden bør opnås før en forretningsplan laves, eftersom forkerte beslutninger eller mangel på viden, under forberedelse af oprettelsen af en erhvervsvirksomhed, senere kan vise sig at være kritisk og være årsag til tab af konkurrencedygtighed eller rettigheder. Derudover er det vigtigt at vide, hvad man skal tænke på med hensyn til licensaftaler, hvad man kan gøre hvis andre stjæler ens software, om en e-mail kan bruges som bevismateriale i retten, eller simpelthen hvordan man kan kræve sit domænenavn tilbage.


Kursusindhold:

Kursets væsentligste emner er indenfor områderne ophavsret, licensaftaler, varemærke, domænenavne, markedsføring, persondata, forbrugerrettigheder, konkurrenceret og særlige e-handelskrav. Udgangspunktet for kurset er den eksisterende lovgivning. En væsentlig del af undervisningen vil være baseret på dansk retspraksis og vil have en klar fokus på "hvordan man gør". Med hensyn til den relevante lovgivning vil kurset tage udgangspunkt i EU direktiver, men eksempler og implementering af direktiverne vil være baseret på dansk lovgivning.


Kursusansvarlig:

Anders Henten, 371, 223, (+45) 4525 5176, ahe@imm.dtu.dk  
Niels Bo Jørgensen, nbj@jschluter.com  

Institut:

34 COM•DTU - Institut for Kommunikation, Optik & Materialer

Tilmelding:

I CampusNet

Nøgleord:

ophavsret, licensaftaler, varemærke, domænenavne, markedsføring, persondata, forbrugerrettigheder,konkurrenceret, og særlig e-handelsret
Sidst opdateret: 31. oktober, 2006