Med Virtual Reality (VR) systemer kan man opbygge modeller af den virtuelle verden, interagere med denne verden og have følelsen af immersivitet - henførthed til denne verden. Målet med kurset er at behandle, hvorledes sådanne systemer er opbygget, hvilken speciel hardware der indgår i systemerne, og hvorledes sådanne systemer mere generelt kan integreres i multimediesystemer og grafiske systemer som CAD-systemer. Endvidere er det målet at give deltagerne med kendskab til almindelige grafiske systemer et overblik over de udvidelser, der forekommer i et Virtual Reality system samt sætte dem i stand til selv at udvikle algoritmer til software toolkits og anvende software toolkits til udvikling af VR-orienterede multimedieapplikationer og evaluere disse applikationer.
|
Opbygningen af VR-systemer i forhold til traditionelle grafiske systemer. Udvidelse af eksisterende grafikpakker som OpenGL Performer og formater som VRML/X3D. Hardwarekomponenter: Grafikkort, Head Mounted Displays, Caves, Booms, Trackers, Datagloves, 3D-mus. Softwarekomponenter og algoritmer: Rendering pipeline; Transformationer i homogene koordinater og v.h.a. quaternioner; Afbildningsformer: parallelprojektion, perspektiv og stereo; Modelsimplificering, LOD, Billboards, Modelinteraktion, Kollisionsdetektering; Culling; Forsinkelse. Sensorsystemer. 3D-interaktionsteknikker, selektion, manipulation, navigering, positions- og orienteringsbestemmelse. Physiologi og perception i virtuelle verdener. Integration af VR-systemer i multimediesystemer. Eksempler på anvendelsesområder: Scientific Visualization, Design, Arkitektur, underholdning/spil, byplanlægning, medicinske område, risikofyldt industri, undervisning og træning.
|