Klasseundervisning med gennemgang af teori og eksempler. Arbejdsdeling med præsentation af tekster for hinanden. Arbejde i mindre grupper med konkrete eksempler. Enkelte forelæsninger.
Øge forståelsen af hvordan produkter og teknologier formes i samspil med samfund og brugere, og hvordan hverdagslivet ændres i samspil med teknologiske forandringer. Øge evnen til at analysere brugergrupper og den sociale og kulturelle kontekst for brugen af en teknologi i forbindelse med produktudvikling eller planlægningsopgaver.
Kursusindhold:
Kurset belyser konkrete eksempler på teknologier, vi anvender i vores hverdag i industrialiserede lande. Eksemplerne spænder fra infrastruktur og boliger til underholdnings-, kommunikations- og husholdningsteknologier. Der trækkes linjer tilbage i historien, og det diskuteres hvilke perspektiver der tegner sig fremover på forskellige områder. Samspillet teknologi-hverdagsliv belyses ud fra forskellige perspektiver: livskvalitet for den enkelte, sociale fællesskaber, forholdet mellem kønnene, miljømæssige konsekvenser osv. Der trækkes på samfundsfaglige teorier om teknologi, forbrug og hverdagsliv, og der lægges vægt på, at teknologier ikke kun forstås ud fra funktionelle overvejelser, men også ud fra sociale, kulturelle og symbolske perspektiver. Endvidere belyses, hvordan teknologier flettes sammen med dagligdagens rutiner, og hvordan normalitet konstrueres og forandres over tid.
Metodemæssigt arbejdes med en kombination af litteraturstudier og interviews. Der lægges vægt på træning i mundtlig fremstilling og i at skrive om teori.