2005/2006

42085 Strategi, design og marked

Engelsk titel: 


Strategy, design and market

Sprog:


Point (ECTS )

  5

Kursustype:   

Kursus for civilingeniørstuderende
 


Skemaplacering:

F1B

 

Undervisningsform:

Klasseundervisning med gennemgang af teori og eksempler, baseret på gruppearbejde. Præsentation af tekster for hinanden. Enkelte forelæsninger.

Kursets varighed:

13-uger

Eksamensplacering:

Aftales med læreren 

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Faglige forudsætninger:

Deltagerbegrænsning:

Maksimum:  45
 

Overordnede kursusmål:

Kurset skal sætte de studerende i stand til at analysere samspillet mellem en virksomhed og dens kontekst. Det skal desuden sætte de studerende i stand til at arbejde med strategi som led i udviklingen af produkter og markeder.


Kursusindhold:

Kurset introducerer til samspillet mellem virksomheden og dens kontekst. Der er særligt fokus på markeders funktionsmåde og på de forskellige typer af institutionelle rammer, der præger konkurrenceformen. I den sammenhæng belyses virksomhedens strategiske arbejde med at positionere sig og skabe markeder og konkurrencemæssige fordele, og det understreges, at produktudvikling nødvendigvis må ses i sammenhæng med mulighederne for at konstruere markedet. Der arbejdes med konkrete eksempler fra forskellige brancher og forskellige lande, ligesom betydningen af de aktuelle globaliseringsprocesser inddrages. Teoretisk er kurset især baseret på økonomisk sociologi og derudover inddrages elementer fra andre teoretiske traditioner.


Kursusansvarlig:

Ulrik Jørgensen, 424, 113, (+45) 4525 6075, uj@ipl.dtu.dk  
Inge Røpke, 424, 226, (+45) 4525 6009, ir@ipl.dtu.dk  

Institut:

42 Institut for Produktion og Ledelse

Tilmelding:

I CampusNet
Studerende optaget på retningen i Design og Innovation vil have fortrinsret til kurset.

Nøgleord:

markedsskabelse, konkurrence, strategi, globalisering, økonomisk sociologi
Sidst opdateret: 30. november, 2005