2005/2006

42075 Viden og innovation i netværk

Engelsk titel: 


Knowledge and innovation in networks

Sprog:


Point (ECTS )

  5

Kursustype:   

Kursus for civilingeniørstuderende-
 


Skemaplacering:

E2B

 

Undervisningsform:

Forelæsninger kombineret med øvelser og projektarbejde i grupper

Kursets varighed:

13-uger

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Pointspærring:

Faglige forudsætninger:

Deltagerbegrænsning:

Maksimum:  60
 

Overordnede kursusmål:

Kurset skal bidrage til de studerendes forståelse af de organisatoriske og samfundsmæssige processer, der fører til innovation, herunder virksomhedsinterne og eksterne vidensystemer og -netværk, forskning, regulering mv. Kurset formidler forståelse af innovation i relation til konkurrence, marked, institutionelle forhold, teknologiske udviklingsbaner og paradigmer samt regulering og de samfundsmæssige krav i design- og innovationsarbejdet. Kurset skal give de studerende kendskab til strategier og metoder til at fremme innovative processer og håndtering af viden i virksomhedens netværk.


Kursusindhold:

Der lægges vægt på behandling af variationen af innovative processer og de forskellige former for konkurrence knyttet til innovation og forskellige typer af netværk samt de forskellige muligheder for at tilrettelægge og fremme videnprocesser og læring gennem virksomhedens relationer til kunder, brugere, leverandører, konkurrerende virksomheder, alliancer, universitetsforskning, videncentre, rådgivere mv.
På den operationelle side behandles metoder til at tilrettelægge innovationsprocesser, herunder videnprocesser og mobilisering af teknologiske færdigheder som fremmer innovation, herunder fremgangsmåder til at omsætte viden til nye produkter, processer og services og behandling af de dilemmaer, der er knyttet til videndeling og konkurrence. Desuden behandles formulering af strategier der bryder med etablerede innovations- og designparadigmer gennem reorganisering af vidennetværk og standardiseringsprocesser herunder udveksling af viden på tværs af kompetenceområder. Kurset bygger på innovationsøkonomisk og -sociologisk teori samt bidrag fra virksomhedscases.
Kurset vil bidrage med en grundlæggende forståelse af betingelser for innovation som er væsentlig for afgrænsningen af problemstillinger i Helhedsdesign projektet. Projektets genstandsområde vil danne grundlag for afgrænsning af studieobjekter og cases til kursets afsluttende del. Kurset vil bidrage med begreber, perspektiver og operationelle fremgangsmåder som kan anvendes i projektarbejdet.


Kursusansvarlig:

Christian Clausen, 424, 209, (+45) 4525 6069, cc@ipl.dtu.dk  
Timothy Charles McAloone, 404, 234, (+45) 4525 6270, tm@mek.dtu.dk  

Institut:

42 Institut for Produktion og Ledelse

Deltagende institut:

41 Institut for Mekanik, Energi og Konstruktion

Tilmelding:

I CampusNet
Studerende ved Design og Innovation har fortrinsret ved tilmelding til dette kursus.

Nøgleord:

Innovation, Viden, Netværk
Sidst opdateret: 21. april, 2005