2005/2006

42070 Helhedsdesign

Engelsk titel: 


Holistic design

Sprog:


Point (ECTS )

  10

Kursustype:   

Kursus for civilingeniørstuderende-
 


Skemaplacering:

E5 og F5

Projektarbejdet kan placeres i 7., 8. og 9. semester


 

Undervisningsform:

Projektopgave, der gennemføres i grupper på 2-4 studerende, fortrinsvis indenfor rammerne af et overbygningstema fælles for en et antal grupper.
Projektet tilknyttes to vejledere, en procesvejleder, der har ansvaret for projektets D&I-faglighed og indhold samt en temavejleder, der er har viden inden for det valgte teknologiske domæne.
Projektet tilstræbes tilrettelagt i samarbejde med en virksomhed eller institution.

Kursets varighed:

13-uger

Eksamensplacering:

Aftales med læreren  Projektfremlæggelsen kan lægges i eksamensperioden eller i 3-ugers perioden efter nærmere aftale.

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Faglige forudsætninger:

,

Ønskelige forudsætninger:

Deltagerbegrænsning:

Maksimum:  45
 

Overordnede kursusmål:

Resultatet af projektforløbet skal være, at de studerende selvstændigt er i stand til at tilrettelægge og bidrage til gennemførelse af designprojekter i organisationer/virksomheder.
Ud fra forståelser (opnået gennem forudgående og/eller parallelle D&I kurser) af synteseprocessen, sociotekniske forhold og indsigt i domæneteknologien i det aktuelle projekt skal den studerende i forbindelse med gennemførelsen af en helhedsorienteret udviklingsopgave opnå følgende kompetencer:
- evne til at skabe en udviklingshensigt;
- synteseevne m.h.t. idé- og konceptskabelse;
- evne til at målformulere, opgavedefinere og opgavekoordinere;
- evne til afvejning og skabelse af harmonisk enhed; samt
- evne til at skabe konkret afklaring og sætte i system.
Den studerendes refleksioner vedrørende projektarbejdet skal gælde afvejninger af både trade-offs og målopfyldelse.
Ud over den konkrete indsigt og færdighed i designprocessen, skal den studerende også have suppleret sine personlige kompetencer i form af holdninger i relation til den praktiske, komplekse gennemførelse og den studerendes roller heri.


Kursusindhold:

De studerende og vejlederne bygger projektet op, så der opnås kompetencer, der er specifikke for helhedsdesign.
Projektet kan handle om et eller flere af følgende aspekter og mønstre for helhedsdesign:
- produktudvikling initieret i overensstemmelse med en virksomheds eller klients strategier og mål, med udnyttelse af virksomhedens viden og kompetencer;
- avanceret design baseret på avanceret domæneviden anvendt på systemer og produkter med et højt udviklingsstade og med stor kompleksitet, dvs. situationer, hvor konstruktive bidrag kræver specialistviden og systemindsigt;
- udviklingsforløb med fokus på koordinering og interaktion; samt
- udviklingsforløb med fokus på konfigurering, modularisering, vidensmanagement eller andre tværgående udviklingsforhold.
Det forventes at de studerende i projektperioden deltager i dialog og netværkssamarbejde med de studerende i temagruppen, således at der opstår en grundig inspiration og kompetenceopbygning. Der fokuseres i projektet på designprocessen med vægt på den praktiske, komplekse gennemførelse og den studerendes rolle heri.
Kursets rapportering og evaluering tilrettelægges ud fra projektets natur.


Bemærkninger:

Kurset kan undervises både på dansk og/eller engelsk afhængigt af deltagerne


Kursusansvarlig:

Torben Anker Lenau, 424, 229, (+45) 4525 4811, lenau@ipl.dtu.dk  
Per Boelskifte, 404, 233, (+45) 4525 6254, pb@mek.dtu.dk  

Institut:

42 Institut for Produktion og Ledelse

Deltagende institut:

41 Institut for Mekanik, Energi og Konstruktion

Tilmelding:

Hos læreren, Senest 1. juni hhv. 1. januar af hensyn til projekt planlægningen.
Studerende optaget på retningen for Design og Innovation har fortrinsret ved tilmelding til dette kursus.

Nøgleord:

design
Sidst opdateret: 21. april, 2005