At give de studerende færdigheder og erfaringer med gennemførelse af et udviklingsprojekt med fokus på analyse af eksisterende arbejdsprocesser og arbejdspladser samt design og afprøvning af nye udformninger, som understøtter arbejdet og forbedrer brugernes forhold.At sætte de studerende i stand til syntetiserende håndtering af problemidentifikation og det at udtrykke intentioner, konceptskabelse, modellering og kommunikation af løsningen. At give færdigheder i brugeranalyse og brugerdialog. At opbygge de studerendes personlige udvikling og færdighed i teamarbejde og personlige, kreative evner.
Kursusindhold:
Følgende faglige elementer dækkes i projektarbejdet: Teknisk: Analyse af arbejdsoperationer og arbejdspraksis, konceptualisering af rum, teknik og organisation med udfordrende funktionalitet, baseret på ergonomi, arbejdsmiljøregler og principper for arbejdspladsindretning. Modelbygning til afprøvning af koncept over for brugere. Socio/teknisk: Artikulering af problemforståelse, opgave og kriterier, brugerinvolvering i designproces og beslutninger, dialog med brugere. Refleksion over gruppens interaktion med brugeren og dens adfærd. Design: Projekttilrettelæggelse, teamarbejde, kommunikation. Kurset omfatter forelæsninger og seminarer til støtte for projektarbejdet inden for følgende emner: •Metoder til kortlægning af arbejdspraksis og beskrivelse af problem og krav til løsninger: observationsmetoder, brugerinterviews, scenariemetoder, designspil. •Fremgangsmåder til oversættelse af forskellige brugerartikuleringer og -analyser til realiserbare designs på konceptniveau • Fremgangsmåder i interaktionen med brugere: dialogmetoder, brugertests mv.
Bemærkninger:
Kurset er en integreret del af 4. semester på bacheloruddannelsen i design & innovation. Studerende optaget her har fortrinsret til kurset.