2005/2006

41271 Skibsprojektering

Engelsk titel: 


Ship Design

Sprog:


Point (ECTS )

  10

Kursustype:   

Kursus for diplomingeniørstuderende- Maskin
Kursus for civilingeniørstuderende-
Kurset udbydes under Tompladsordningen


Skemaplacering:

F5

Kurser løber over en 13-ugers periode.


 

Undervisningsform:

Forelæsninger, opgaveregning samt projektarbejde.

Kursets varighed:

13-uger

Eksamensplacering:

Aftales med læreren 

Evalueringsform:

Bedømmelsesform:

Faglige forudsætninger:

Ønskelige forudsætninger:

Deltagerbegrænsning:

Maksimum:  40
 

Overordnede kursusmål:

At give den studerende kendskab til og øvelse i at projektere et skib (handelsskib eller evt. en større lystbåde), herunder anvendelse af CAD/CAE til beregning og optimering af skibe under hensyntagen til økonomiske, anvendelsesmæssige og miljømæssige forhold.


Kursusindhold:

Rederiforhold, skibstyper, hoveddimensioner, skrogform, generalarrangement, fremdrivning, lastekonditioner, stabilitets- og sikkerhedsforhold, strukturel analyse, miljøkrav, æstetik og arkitektonisk udtryk.
Ovenstående emner behandles ved brug af metoder inden for hydromekanik og CAD/CAE. Metoderne indlæres gennem udarbejdelse af en detailprojektering af et skib (eller evt. en lystbåd) ud fra en given rederispecifikation. Hertil anvendes kommercielle CAD/CAE programmer samt dedekerede programmer til hydrostatisk og strukturel analyse af skibsskrog.


Bemærkninger:

Det kan anbefales de studerende at tage sejltid på et handelsskib af 1-3 ugers varighed og/eller 1/2 år industripraktik hos et skibskonsulentfirma, klassifikationsselskab eller værft efter deltagelse i kurset. Nærmere aftale herom kan træfes med kursets lærerstab.


Kursusansvarlig:

Jørgen Juncher Jensen, 403, 024, (+45) 4525 1384, jjj@mek.dtu.dk  
Poul Andersen, 403, 016, (+45) 4525 1366, pa@mek.dtu.dk  

Institut:

41 Institut for Mekanik, Energi og Konstruktion

Nøgleord:

Skibstyper, Konceptuel design af skibe, Rederiforhold, Skibes stabilitet, Regler og konventioner for skibe
Sidst opdateret: 15. april, 2005