Forelæsninger, gæsteforelæsninger, gruppearbejde, øvelser og afsluttende projekt.
Kursets varighed:
13-uger
Evalueringsform:
Hjælpemidler:
Bedømmelsesform:
Faglige forudsætninger:
Ønskelige forudsætninger:
,
Deltagerbegrænsning:
Maksimum: 45
Overordnede kursusmål:
Interaktionsdesign omhandler menneskers samspil med produkter. Hvordan mennesker og produkter reagerer på og influerer hverandre. Udforsker hvordan vi opfatter, forstår og oplever produkter i forskellige brugssituationer og kontekster. Indsigt i menneske-produkt interaktion opnås ved at manipulere og forbedre de kommunikative, interaktive og motiverende elementer i et interface lay-out, tekst, typografi, komponenters form og farve etc.. Kurset fokuserer på analyse, design og evaluering af produkter fra et bruger centreret synspunkt. Ved kursets gennemførelse er deltagerne i stand til at: - Identificere og beskrive væsentlige faktorer som har indflydelse på menneske-produkt interaktion i forskellige brugssituationer. - Syntese af produkters interfaces/brugergrænseflader baseret på viden om brugerne og brugs situationerne. - Evaluering af brugbarheds kvaliteten i et produkts interface. Eksempler er vigtige i dette kursus. De projekter som udarbejdes i enten "41070 Helhedsdesign" eller "42080 Designmetoder" danner grundlag for dette kursus afsluttende projekt. Hertil kommer en række øvelser som belyser væsentlige emner i kurset.
Kursusindhold:
- Paradigmer i menneske-produkt interaktion. - Human Factors (Kognitive og psykologiske) - Opgave analyse - Interface elementer - Produkt konfigurationer - Brugbarheds vurderinger
Litteratur::
Introduceres ved kursets start.
Bemærkninger:
Fortrinsvis for studerende på retningen "Design & Innovation"