Aftales med læreren
Ingen eksamen i den ordinære eksamensperiode
Evalueringsform:
Hjælpemidler:
Bedømmelsesform:
Pointspærring:
Obligatoriske forudsætninger:
Faglige forudsætninger:
,
Ønskelige forudsætninger:
Deltagerbegrænsning:
Minimum 20, Maksimum: 60
Overordnede kursusmål:
Kurset giver de studerende strategier og redskaber til at håndtere miljøproblematikker i forbindelse med design af produkter og produktlivssystemer, i.e. produktlivskonstruktion.
Kurset introducerer til miljø i produktlivsdesign ved at de studerende lærer at:
• Identificere og analysere relevante miljø- og ressourceproblematikker og deres reguleringsmæssige forankring
• Analysere produktlivsforløb i et kredsløbsperspektiv, der inddrager relevante aktører og interessenter
• Bruge metodiske værktøjer til produktlivsorientereret design som DFX
• Opstille scenarier og strategier for realisering af forbedrede miljøforhold i relation til produkter og brugsområder.
Kurset er adgangsgivende for 42050 Produkt/service-systemer.
Kursusindhold:
Gennem en række forelæsninger med tilhørende øvelser behandles følgende aspekter af produktlivsorienteret design:
• Miljø- og ressourceproblemer og deres materielle, økonomiske og politiske baggrund.
• Miljøregulering (bureaukratisk, økonomisk, videnskabelig og civilsamfund) og deres betydning for inddragelse af miljøaspekter i designprocesser.
• Livsforløb, kredsløb, interessenter, ressource- og miljømål, produktlivsorienteret kvalitet, totallivsomkostninger.
• Produktkæder som sociale og materielle rammer.
• Metoder til analyse af produktlivssystemer, bl.a. MEKA
• Modellering af ’møder’ og ’universaldyder’.
• Livscyklus- og produktlivstænkning som ramme for at beskrive og vurdere socio-tekniske (materielle og organisatoriske) aspekter af produkters miljøforhold.
• DFX-værktøjers struktur og indhold, forløb i DFX.
• Forskellige niveauer for miljøorienteret redesign: emission, materiale, proces, produktion, produkt, system.