2005/2006

31825 Elektronisk måling og instrumentering. Laboratorieprojekt

Engelsk titel: 


Electronic Measurements and Instrumentation. Laboratory Course

Sprog:


Point (ECTS )

  5

Kursustype:   

Kursus for diplomingeniørstuderende- Elektro
Kursus for civilingeniørstuderende-
 


Skemaplacering:

Januar

 

Undervisningsform:

Laboratorieprojekt med fremstilling af måleudstyr

Kursets varighed:

3-uger

Eksamensplacering:

Aftales med læreren  Slutning af 3-ugers perioden

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Faglige forudsætninger:

,

Ønskelige forudsætninger:

Deltagerbegrænsning:

Maksimum:  28
 

Overordnede kursusmål:

Gennem praktisk arbejde med løsning af en individuel opgave at give den studerende erfaring og indsigt i design og anvendelse af elektronisk måleudstyr og i tilrettelæggelse af forsøgsmålinger. Desuden at lade den studerende få et vist eksperimentelt kendskab til konstruktion og ydeevne af transducere og andre komponenter.


Kursusindhold:

Ud fra et givet oplæg opbygger den studerende en laboratoriemodel af et apparatur, der opfylder et i oplægget angivet formål. Opgaven løses ved anvendelse af elektroniske komponenter, måleinstrumenter og transducere, d.v.s. komponenter, der omsætter forskellige fysiske størrelser til elektriske signaler. Resultatet vurderes både ud fra laboratoriearbejdet og ud fra rapportens fremstilling af den teoretiske baggrund og forsøgsresultaterne. Der arbejdes sædvanligvis i 2-mands hold. Et holds opgave kan formuleres af de studerende selv, hvis det skriftlige oplæg bliver godkendt ved kursets start.


Bemærkninger:

Studerende, der måtte have ønske om udvikling og opbygning af udstyr til en speciel måleopgave, kan kontakte en lærer med henblik på evt. forhåndsgodkendelse af opgaven.


Kursusansvarlig:

Gøsta Thuesen, 327, 114, (+45) 4525 3444, ggt@oersted.dtu.dk  

Institut:

31 Ørsted DTU

Kursushjemmeside:

http://www.oersted.dtu.dk/31825

Nøgleord:

elektronik, transducere, laboratoriearbejde, sensorer, konstruktion
Sidst opdateret: 28. april, 2005