2005/2006

28310 Kemisk og biokemisk produktdesign

Engelsk titel: 


Chemical and Biochemical Product Design

Sprog:


Point (ECTS )

  10

Kursustype:   

Kursus for civilingeniørstuderende-
Kurset udbydes under Tompladsordningen


Skemaplacering:

E2A og E2B

 

Undervisningsform:

Forelæsninger, team-arbejde, kursusopgaver, "hjemmeforsøg"

Kursets varighed:

13-uger

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Ønskelige forudsætninger:

Deltagerbegrænsning:

Maksimum:  50
 

Overordnede kursusmål:

Kemiingeniører arbejder ofte med forskning, produktudvikling, produktion, marketing og salg af kemiske og biokemiske produkter. Produktdesign berører alle disse aspekter. Efter kurset vil du være bekendt med typiske situationer fra produktinnovation i den kemiske, biokemiske og farmaceutiske industri. Generelt vil du være i stand til at organisere og håndtere produktdesign. Du vil være i stand til at analysere produkter og kundebehov. Du vil vide, hvordan innovative nye koncepter skabes, og du vil kunne udføre beslutninger, som er baseret på produkters præstation. Du kan genere ideer/koncepter til nye produkter og du kan evaluere produkter kvantitativt og udvælge det optimale produktkoncept. Du vil være klar til at udvikle produktspecifikationer, produktionsopskrifter og procesbetingelser udover at håndtere marketing og salg af produktet.


Kursusindhold:

I dette kursus vil du lære at følge en specifik tilgang til produktdesign. I løbet af kurset skal du lave fire rapporter, som fokuserer på forskellige kemiske og biokemiske produkter – nogen efter dit eget valg.
Du vil arbejde med følgende områder: Kemiinngeniørens rolle i produktdesign. Organisation af produktudviklingsprocessen. Organisation i “teams” med kolleger og projektgrupper. Projektmanagement. ”Brainstorming” til at skabe ideer. Patentering af produkter. Samarbejde med kunder. Udviklingsprocessen. Udvikling og brug af simple matematiske modeller til at bedømme produkters ydeevne. Udvælgelse af produktideer og koncepter. Udførelse af ingeniørberegninger på produkter for at kunne foretage kvantitative evaluering af produktkoncepter. Brug af laboratorieskala og fuldskala tests. Produktionsopskrifter, produktfremstilling og krav til produktfaciliteter. ”Time to market”.
Eksempler på produktdesign bliver presenteret i løbet af kurset af gæsteforelæsere fra forskellige virksomheder i den farmaceutiske-, medicinske-, malings- og andre industrier.


Kursusansvarlig:

Søren Kiil, 229, 110, (+45) 4525 2827, SK@kt.dtu.dk  
Martin Etchells Vigild, 423, 224, (+45) 4525 2967, mev@kt.dtu.dk  

Institut:

28 Institut for Kemiteknik

Nøgleord:

Kemisk produktudvikling, Patentering, Markedsanalyser
Sidst opdateret: 15. april, 2005