De studerende skal være i stand til at udvikle en rumlig konstruktion med et programmatisk indhold, der indgår i en kompleks bymæssig kontekst. Der udvikles forståelse for byens rum som betydningsbestemmende for konstruktionen og konstruktionens transformation af byens rum. Hvordan formgives et bygningsanlæg i forhold til givne omgivelser, og hvilke konsekvenser får det konkrete anlæg for konteksten? Indsigt i byens skalaforhold udvikles, og byens netværksstruktur (infrastruktur som trafik, varmeforsyning, vandforsyning, elektricitet, kloakering m.m.) introduceres. Forskellige planlægningsmæssige strategier i forbindelse med udvikling af byområder, herunder dialogorienterede planlægningsprocesser og interessekonflikter i planlægningen gennemgås.
Kursusindhold:
Kurset er bygget op omkring en række opgaveforløb, der fokuserer på by- og bygningsdesign. Der arbejdes med opgaver på forskellige skalaniveauer, der beskriver forholdet mellem by og bygning. Øvelserne er baserede på analyser af såvel konkrete bygningsværker som konkrete byrum. Bygningsværksanalysen er en kompositorisk øvelse, der transformeres til en abstrakt model, der beskriver forholdet mellem konstruktion og indhold/form. Byrumsanalyserne fører til en række nedslag i byen med forskellige programmatiske indhold. Konsekvensundersøgelser af de forskellige nedslag foretages. Det forudsættes, at de studerende følger den ”offentlige” gæsteforelæsningsrække, der arrangeres for studiet.