2005/2006

02153 Deklarativ Modellering

Engelsk titel: 


Declarative Modelling

Sprog:


Point (ECTS )

  10

Kursustype:   

Kursus for civilingeniørstuderende
 


Skemaplacering:

E4

 

Undervisningsform:

Forlæsninger og øvelser

Kursets varighed:

13-uger

Eksamensplacering:

E4A,   F4A 

Evalueringsform:

Varighed eksamen:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Overordnede kursusmål:

Formålet er at give de studerende en indføring i nogle basale deklarative
formalismer fra formel datalogi som vil kunne anvendes til at beskrive,
analysere og vurdere aspekter af eksisterende eller påtænkte IT-systemer.
Dette involverer teoretisk indsigt såvel som praktiske færdigheder i
relevante avancerede programmeringssprog.


Kursusindhold:

Den ene streng vil omhandle inferenssystemer og formelle logiske systemer.
Som en videreudvikling af prædikat-logikken fra "Matematik og Databaser"
vil første ordens logiske systemer blive introduceret og som en fortsættelse af
"Datalogisk Modellering" vil der blive lagt vægt på at klargøre den
udtryksmæssige styrke i inferenssystemer. Der vil være mulighed for at inddrage
eksempler på temporale og modale logikker til at beskrive dynamiske egenskaber
ved systemers opførsel. Der vil blive lagt særligt vægt på de fragmenter der kan
udføres maskinelt, herunder Horn-klausuler, og de studerende vil få praktisk
erfaring med relevante programmeringssprog som fx Prolog.

Den anden streng vil omfatte modellering ved hjælp af funktionsprogrammering
og den tilhørende analyse ved hjælp af type- og effekt-systemer. Der vil her
ske et tilbageblik dels til den objekt-orienterede undervisning, dels til den
vekslen mellem abstraktionsniveauer som også sås i "Matematik og Databaser",
og endelig til den begyndende funktionelle beskrivelse af formelle automater
fra "Datalogisk Modellering". Det vil være muligt at inddrage type- og effekt-
systemer hvor værdier har fysiske dimensioner (motiveret i mange ingeniørmæssige
anvendelser som fx Mars Climate Orbiter) og hvor kommunikationsstrukturen
modelleres. De studerende vil få praktisk erfaring med relevante programmerings-
sprog som fx OCAML eller F#.

Det praktiske element understreges af at avancerede programmeringssprog som
Prolog og OCAML bruges som hurtige prototyping værktøjer (ikke at forveksle
med nye alt-omfattende programmeringssprog som skal opfattes som konkurrenter
til sprog som Java og C#).


Kursusansvarlig:

Flemming Nielson, 322, 106, (+45) 4525 3735, nielson@imm.dtu.dk  

Institut:

02 Informatik og Matematisk Modellering

Tilmelding:

I CampusNet
Sidst opdateret: 24. januar, 2006