2004/2005

42610 Ingeniørfagets videnskabsteori

Kurset starter efteråret 2005

Engelsk titel: 


Theory of science in engineering

Sprog:


Point (ECTS )

  5

Kursustype:   

Kursus for civilingeniørstuderende-
Kurset udbydes under Tompladsordningen


Skemaplacering:

E4B eller
F4B

 

Undervisningsform:

Forelæsninger, gruppeøvelser og projektarbejde.

Kursets varighed:

13-uger

Eksamensplacering:

E4B,   F4B 

Evalueringsform:

Varighed eksamen:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Faglige forudsætninger:

Overordnede kursusmål:

Formålet med kurset er at give de studerende indsigt i:
1. de typer af viden og kompetence, som ingeniørfagene og arbejde med teknologiske løsninger bygger på, og
2. ingeniørfagets betydning i relation til den rolle som teknologisk udvikling har som element i den samfundsmæssige udvikling.
De studerende lærer at se rækkevidden og begrænsningerne i de forskellige typer af kompetencer, som formidles gennem ingeniøruddannelsen. Samtidig bevidstgøres de studerende om, at ingeniørarbejdet er både komplekst og under stadig udvikling - både med hensyn til tekniske, videnskabelige, sociale og økonomiske problemstillinger, der således må afspejle sig i den kombination af kompetencer, som ingeniører besidder.


Kursusindhold:

Kurset består af en teoretisk del med forelæsninger, øvelser og seminaraktiviteter på ca. 8 uger efterfulgt af en projektdel, hvor konkrete elementer af ingeniørviden og teknologisk problemløsning under vejledning belyses ud fra egne aktiviteter; ca. 5 uger.

I teoridelen får de studerende et analytisk begrebsapparat og et fundament af eksempler på konkret ingeniørviden og dens anvendelse i praksis. Ingeniørfagene belyses dels som discipliner, der kombinerer teori, empiri og modeller som metoder til problemløsning. Dels belyses det gennem de rutiner og den praksis, som ingeniørarbejdet udfolder inden for forskellige teknologiske domæner.
Herved belyses de samfundsmæssige og organisatoriske vilkår for problemløsning, som har betydning for ingeniørers arbejde med udvikling og nyttiggørelse af teknologi. Dette giver de studerende mulighed for på et analytisk grundlag at argumentere for nyttiggørelsen af teknologi i sociale sammenhænge, hvor der ikke som inden for den enkelte fagdisciplin foreligger en afgrænset og veldefineret begrundelse, men snarere en flerhed af interesser og synsvinkler.

Der behandles følgende temaer: Viden og problemløsning i praktisk ingeniørarbejde, Ingeniørfagets udvikling og faglige struktur, Skabelse af teknologisk viden i en samfundsmæssig og organisatorisk sammenhæng samt Teknologi og udvikling

Projektarbejdet skal belyse forskellige aspekter af ingeniørfagets videnskabsteori i forhold til et teknologisk domæne/problem. De studerende arbejder i mindre grupper (3-5 studerende) i et forløb på 5-6 uger. Der lægges vægt på at udvikle og evaluere de studerendes evne til formidling.


Kursusansvarlig:

Ulrik Jørgensen, 424, 113, (+45) 4525 6075, uj@ipl.dtu.dk  
Erik Hagelskjær Lauridsen, 424, 114, (+45) 4525 6074, ehl@ipl.dtu.dk  

Institut:

42 Institut for Produktion og Ledelse

Kursushjemmeside:

http://www.ipl.dtu.dk

Nøgleord:

Ingeniørarbejde;vidensskabsteori, ingeniørkompetence; teknologisk udvikling; teknologi og samfund
Sidst opdateret: 8. juli, 2004