Kursets sigte er at sætte de studerende i stand til: - at beskrive og analysere opgaver i relation til en virksomheds samlede kvalitetsstyring, TQM, Business Excellence - at kunne vurdere, udvælge og anvende relevante planlægningsprincipper, metoder og teknikker til løsning af opgaverne - at kunne vurdere opgaver og opgaveløsninger ud fra forskellige synsvinkler, bl.a. de system- og styringsmæssige, teknisk-økonomiske, menneskelige og organisatoriske konsekvenser - at kunne medvirke ved udvikling - samt implementering og vedligeholdelse - af de konkrete opgaveløsninger og ved opbygning af systemer, herunder edb-systemer, ud fra ovennævnte synsvinkler.
Det er kursets mål at give kvalifikationer til at medvirke i (og lede) ovennævnte styringsområder i en virksomhed ved jobs/opgaver/afdelinger vedr. produktionsplanlægning, kvalitet, produktudvikling / konstruktion, produktionsforberedelse, produktion, indkøb, marketing, mv.
Kursusindhold:
Kurset behandler på videregående niveau kvalitetssikring/TQM/Business Excellence som et væsentligt område indenfor produktions- og virksomhedsledelse.
Kvalitetsstyring: Kvalitet og kvalitetsstyring (Quality Management, TQM, Business Excellence) set ud fra bl.a. kundefocus, et produktansvars / produktsikkerhedssynspunkt, den internationale udvikling i krav til kvalitetsstyringssystemet / ISO 9000 certificering samt menneske og organisation, herunder tværorganisatorisk samarbejde. Konkrete virksomhedseksempler på kvalitetsstyring i produktudvikling, produktion og afsætning fra både små og store virksomheder. Løbende kvalitetsforbedringer, problemløsningsmetoder. Overblik over metoder / teknikker vedr. bl.a. produktsikkerhed, -pålidelighed. Opbygning af kvalitetsstyringssystemer og videreudvikling. Kontinuerte forbedringer. Business Excellence-modeller og kvalitetsprismodeller (European Quality Award mv.), performance-målinger, selvevaluering, benchmarking. Organisation af kvalitetsstyring. Systemdokumentation, kvalitetshåndbog. Audit og vedligeholdelse af kvalitetsstyring. Udviklingen i kravmodeller, ISO 9000-serien. Certificering. Kvalitetsstyring af serviceydelser. Perspektiver.
Bemærkninger:
Slutniveaukursus med mulighed for eksamensprojekt inden for området.