2004/2005

42454 Kvalitetsstyring - TQM/Business Excellence

Engelsk titel: 


Quality Management - TQM/Business Excellence

Sprog:


Point (ECTS )

  7.5

Kursustype:   

Kursus for civilingeniørstuderende-
Kurset udbydes under Tompladsordningen


Skemaplacering:

F3A

 

Undervisningsform:

Forelæsninger, gruppearbejde og cases samt opgaver og øvelser.

Kursets varighed:

13-uger

Eksamensplacering:

F3A,   E3A 

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Faglige forudsætninger:

Ønskelige forudsætninger:

Deltagerbegrænsning:

Maksimum:  50
 

Overordnede kursusmål:

Kursets sigte er at sætte de studerende i stand til:
- at beskrive og analysere opgaver i relation til en virksomheds samlede kvalitetsstyring, TQM, Business Excellence
- at kunne vurdere, udvælge og anvende relevante planlægningsprincipper, metoder og teknikker til løsning af opgaverne
- at kunne vurdere opgaver og opgaveløsninger ud fra forskellige synsvinkler, bl.a. de system- og styringsmæssige, teknisk-økonomiske, menneskelige og organisatoriske konsekvenser
- at kunne medvirke ved udvikling - samt implementering og vedligeholdelse - af de konkrete opgaveløsninger og ved opbygning af systemer, herunder edb-systemer, ud fra ovennævnte synsvinkler.

Det er kursets mål at give kvalifikationer til at medvirke i (og lede) ovennævnte styringsområder i en virksomhed ved jobs/opgaver/afdelinger vedr. produktionsplanlægning, kvalitet, produktudvikling / konstruktion, produktionsforberedelse, produktion, indkøb, marketing, mv.


Kursusindhold:

Kurset behandler på videregående niveau kvalitetssikring/TQM/Business Excellence som et væsentligt område indenfor produktions- og virksomhedsledelse.

Kvalitetsstyring:
Kvalitet og kvalitetsstyring (Quality Management, TQM, Business Excellence) set ud fra bl.a. kundefocus, et produktansvars / produktsikkerhedssynspunkt, den internationale udvikling i krav til kvalitetsstyringssystemet / ISO 9000 certificering samt menneske og organisation, herunder tværorganisatorisk samarbejde. Konkrete virksomhedseksempler på kvalitetsstyring i produktudvikling, produktion og afsætning fra både små og store virksomheder. Løbende kvalitetsforbedringer, problemløsningsmetoder. Overblik over metoder / teknikker vedr. bl.a. produktsikkerhed, -pålidelighed. Opbygning af kvalitetsstyringssystemer og videreudvikling. Kontinuerte forbedringer. Business Excellence-modeller og kvalitetsprismodeller (European Quality Award mv.), performance-målinger, selvevaluering, benchmarking. Organisation af kvalitetsstyring. Systemdokumentation, kvalitetshåndbog. Audit og vedligeholdelse af kvalitetsstyring. Udviklingen i kravmodeller, ISO 9000-serien. Certificering. Kvalitetsstyring af serviceydelser. Perspektiver.


Bemærkninger:

Slutniveaukursus med mulighed for eksamensprojekt inden for området.


Kursusansvarlig:

Ove Hartz, 423, 027, (+45) 4525 4403, oha@ipl.dtu.dk  

Institut:

42 Institut for Produktion og Ledelse

Kursushjemmeside:

http://www.ipl.dtu.dk

Nøgleord:

Kvalitetsstyring - ISO 9000, Business Excellence - Kvalitetsprismodeller, TQM - Kontinuerte forbedringer
Sidst opdateret: 23. april, 2004