• At forstå produkter og systemer som socio-tekniske fænomener • At forstå produktliv og miljøforhold i relation til produkter/systemer og deres tilhørende udviklingsprocesser • At forstå begrebet produkt/service-systemer (PSS), herunder produktkæder * At kunne skabe bæredygtige produkt/service-systemer
Kursusindhold:
Kursets fokus er beskrivelse, vurdering og forandring af miljø- og ressourceforhold i tilknytning til et produkt og evt. tilknyttede services og på kombinerede produkt/service-systemer og det system af leverandører, brugere samt infrastruktur og andre støttefunktioner som det indgår i. Miljø- og ressourceforholdene skal beskrives og vurderes i forbindelse med fremstilling, anvendelse og bortskaffelse samt de indgående aktører og strukturer samt offentligheden omkring produktet/systemet.
Projektarbejdet fokuserer på design af et nyt produkt eller produkt/service-system og overvejelser om de nødvendige relaterede systemer eller redesign af et eksisterende produkt/system med henblik på forbedring af miljø- og ressourceforhold i tilknytning til det pågældende brugsområde. Fokus er på overvejelser om redesign i forhold til forskellige niveauer: emission, materiale, proces, produktion, produkt og system (herunder bl.a. ændret brugerpraksis) og på organisering af design eller re-design processen.
Sociale aspekter af bæredygtig udvikling indgår i form af dialog med brugere om produktets/systemets ydelser og behovsopfyldelse. (Et andet aspekt af de sociale forhold er arbejdsforhold, der er i fokus på 4.semester).
Projektet er knyttet til 41051, Produktliv og miljøforhold, som danner grundlag for forståelse af produktlivsorienteret design og miljøforhold.
Bemærkninger:
Kurset er en integreret del af 5. semester på bacheloruddannelsen i design & innovation. Studerende optaget her har fortrinsret til kurset.