Den afsatte tidsramme i F5 står til rådighed for projektarbejdet, som nærmere tilrettelægges i grupper og efter aftale med vejleder.
I de første 7 uger af kurset er der værkstedsøvelser enten tirsdag eftermiddag (F4A) eller torsdag eftermiddag (FB1)
Undervisningsform:
Projektarbejde i grupper, forelæsninger, øvelser og seminar(er).
Kursets varighed:
13-uger + 3-uger
Evalueringsform:
Bedømmelsesform:
Pointspærring:
Faglige forudsætninger:
,
Deltagerbegrænsning:
Maksimum: 60
Overordnede kursusmål:
- Give grundlæggende forståelse for maskiners og produkters udformning, funktionalitet, egenskaber, opbygning og fremstilling, samt den socio-tekniske kontekst, som produkterne tilhører (brugere, brug, kultur, producent, konkurrenceforhold etc.). - Træne evnen til at iagttage, analysere, opsøge viden om, ræsonnere, beskrive og kommunikere disse forhold. - Give elementært indblik i problemløsning i form af re-design og træne færdigheder heri. - Skabe et elementært indblik i produktionsteknologi og medtage hensyn til fremstilling ved produktudformning. - Formidle et grundlag for refleksiv adfærd i prorojektarbejde både for egen medvirken og udbyttet af teamarbejde.
Kursusindhold:
Kurset består af en projektdel og 2 teoridele, nemlig produktfremstilling og kreativ problemløsning (hver på 2,5 point ud af kursets 15 point). Projektet tager udgangspunkt i et eksisterende artefakt i dets kontekst, som adskilles og analyseres med henblik på at afdække de problemopfattelser, visioner og designintentioner, der synes at være indlagt i produktet, og at afdække relevante produktegenskaber. Ud fra analyseresultatet identificeres et eller flere aspekter, f.eks. betjening eller sikkerhed, der har et potentiale for forbedring. Herefter re-designes produktet ud fra en ’hvad nu hvis’-tilgang. I projektarbejdet er følgende forståelseselementer vigtige: Behovstilfredsstillelsen, produktets beskaffenhed og produktets materialisering. I teoridelen vedr. produktfremstilling gives i øvrigt en generel overordnet indføring i forskellige fremstillingsforløb og deltagerne arbejder selv med fremstillingsanalyse for udvalgte produkter. Kurset dækker bearbejdnings- og pladeprocesser, net-shapeprocesser, samleprocesser, overfladeprocesser, mikroproduktion samt plastprocesser. I kursets teoridel vedr. kreativ problemløsning sammensættes kurset af en række temaer, der hver for sig indeholder praktiske metoder, introduktion til praksis og redegørelser for det erkendelsesmæssige grundlag. Temaerne omfatter målspecificering, kreativ og systematisk løsningsopsøgning, vurdering og valg samt projektplanlægning. Kursets teoridele gennemføres som forelæsninger med indlagte metodeøvelser og værkstedøvelser. Kursets teoridele vurderes gennem evaluering af projektdelens afleveringer.
Bemærkninger:
Kurset er en integreret del af 2. semester på bacheloruddannelsen i design & innovation. Studerende optaget her har fortrinsret til kurset.Kurset udbydes i samarbejde mellem IPL og MEK.