Skemagruppe 3A anvendes til forelæsninger, og skemagruppe 4A anbefales anvendt til øvelser. Studerende, som måtte have problemer med at kurset strækker sig over 2 skemagrupper, kan træffe særlig aftale med underviserne.
Undervisningsform:
Forelæsninger med ledsagende projektarbejde i grupper, optimalt 5 (min. 4 - maks. 6).
Træning i gennemførelse af integreret produktudvikling. Væsentlige aspekter i undervisningsforløbet er: 1)Indsigt og forståelse for konstruktionsteknikken i et integreret produktudviklingsforløb. 2)Indsigt og forståelse for fastlæggelse af materialer og processekvenser i et integreret produktudviklingsforløb. 3)Træne i at gennemføre et større produktudviklingsprojekt i en gruppe, hvor gruppedeltagerne har forskellige faglige interesser (konstruktion, produktion, plast). 4)Træne i at samarbejde på tværs af interesseskel med skabelse af fælles mål i gruppen, tidsplanlægning, arbejdsdeling m.v. 5)Træne i at udføre en projektdokumentation, der klart redegør for produktets ide og berettigelse (marked, funktion, produktion og økonomi) på en sådan måde at projektmaterialet får optimal værdi for en ekstern modtager / aftager.
Kursusindhold:
Forelæsningerne omfatter:Introduktion til produktudvikling, produkt- og produktionsanalyse, konstruktionsprocesserne, mål og valg, problemløsning, konceptskabelse, produktlivstænkning, miljøvurdering og miljørigtig konstruktion, strukturering, detaljering, menneske-maskin-samspil, materiale- og procesvalg, omkostningsberegning, produktions- og logistikovervejelser, designreview og produktionsrigtig konstruktion.
Bemærkninger:
Kurset består af en teoretisk del og en praktisk del. Den teoretiske del illustreres gennem det gruppeorienterede projekt, der udgør den praktiske del.Under projektarbejdets forløb afholdes dels uformelle diskussionsmøder med lærerne, dels formelle statusmøder, i forbindelse med såkaldte milepæle. Ved 13-ugers periodens afslutning afleverer hver gruppe en beslutningsrapport