Forstå naturen af innovationsaktiviteter og tekniske innovationer. Forstå betydningen af forretningsskabelse og konkurrence, baseret på innovation. Kende de væsentligste parametre, som påvirker målene: omkostninger, kvalitet, miljø og gennemløbstid. Kende til innovative teknikker. Kunne skabe innovative tekniske koncepter ved hjælp af innovative teknikker og en produktudviklingsramme. Kunne udnytte egen kreativitet.
Kursusindhold:
Kurset behandler følgende dimensioner af produktudvikling og innovation:
Produktudvikling i samspil med innovation · Samfundet, virksomheden og kunden som interessenter i innovation · Drivers for innovation · Teknologi, forskning, udvikling, produktplanlægning · Teknologiportefølge, videns- og kompetenceudvikling · Entreprenørapproach, etablering af virksomhedens produktgrundlag.
Iscenesættelse, metodik og angrebsmåder til innovation · Forståelse for virksomhedens kerneforretning · Forretnings- og produktinnovation · Værktøjer til systematisk og ad hoc innovation · Systematisk søgning, konstruktionsmetodik og systematik · Patenter, licenser, opfinderi · Organisering af multidisciplinær innovation · Kreativitet, kreativitetstræning
Produktudviklingens metoder og angrebsmåder · Integration og samvirke, disponeringer · Mål, styring, strategi · Procedurer og nøglepunkter · Organisering, teams, netværk
Øvelsesdelen består i projektarbejde i samarbejde med industri, hvor innovative ideer bliver skabt og ført videre til produktudviklings-projektet i form af konkrete tekniske koncepter.