Problemorienteret, med udgangspunkt i konkrete og realistiske systemer og problemer. Forelæsninger, gruppearbejde, opgaveregning, fysiske eksperimenter og demonstrationer, computersimulering og -animation.
Aftales med læreren
Ingen eksamen i den ordinære eksamensperiode
Evalueringsform:
Hjælpemidler:
Bedømmelsesform:
Obligatoriske forudsætninger:
Faglige forudsætninger:
Deltagerbegrænsning:
Maksimum: 60
Overordnede kursusmål:
At give forståelse for grundlæggende dynamiske fænomener ved mekaniske systemer, og for hvorledes disse kan forudsiges, analyseres, kontrolleres, begrænses og evt. udnyttes. At give træning i at opstille og analysere simplificerede fysiske og matematiske modeller for beskrivelse af dynamiske forhold for virkelige mekaniske strukturer. At give baggrund for at læse faglitteratur og kommunikere med specialister på området.
Kursusindhold:
Grundlæggende dynamik: Plan kinematik og kinetik for partikler, partikelsystemer og stive legemer, herunder impuls og bevægelsesmængde, impulsmoment og bevægelsesmængdemoment, bevarelsessætninger, fritlegemediagrammer, stød, relativ bevægelse og fiktive kræfter, samt introduktion til 3D stivlegemedynamik. Svingninger: Frie og tvungne svingninger af systemer med een eller flere frihedsgrader; resonansfrekvenser og -svingninger; frekvensrespons; simpel modalanalyse; transiente svingninger. Design og kontrol af dynamik og svingninger: Vibrations- og chok-isolering; vibrationsdæmpere; optimering; passiv og aktiv kontrol; modale designkriterier.
Tilrettelæggelse: De grundlæggende dynamiske fænomener, begreber og værktøjer får betydning og indlæres under arbejdet med at designe de grundlæggende geometriske elementer af en rutschebane med ekstreme stigninger, fald, sving og loops. Herunder fokuseres der på hvorledes virkelige og komplicerede objekter og fænomener kan beskrives og analyseres i idealiseret og abstrakt form. Svingningsfænomener, begreber og værktøjer præsenteres på tilsvarende måde, ved at de studerende modellerer og analyserer forskellige typer af strukturdynamiske modeller for hovedkomponenterne af en virkelig vindmølle. For begge problemtemaer arbejdes der med fysisk og matematisk modellering, matematisk analyse, fysiske eksperimenter, og computersimulering og -animation.
Bemærkninger:
Studerende optaget på fagpakken Design & Innovation har fortrinsret til kurset. Kurset er en integreret del af 3. semester i fagpakken design og innovation.